Verplichte parkeerruimte frustreert woningbouw

Strenge gemeentelijke parkeernormen frustreren nieuwbouwprojecten in de centra van de grote steden. Gemeenten eisen dat bouwers minimaal één of meer parkeerplaatsen per nieuwe woning aanleggen, maar dat is vaak onmogelijk of zeer kostbaar. Daardoor zijn de afgelopen jaren meerdere woningbouwprojecten gestrand in de Randstad.

Parkeerplaatsen in AmsterdamBeeld Guus Dubbelman / de Volkskrant

De provincie Zuid-Holland bracht het probleem in kaart en concludeerde in een onderzoeksrapport dat de strenge parkeernorm voor nieuwbouw een 'belangrijke oorzaak' is voor het achterblijven van woningbouw in de binnensteden van de zuidelijke Randstad. Hierdoor blijft bouwgrond braak liggen, blijft sloop en nieuwbouw uit of is het ombouwen van bedrijfsgebouwen tot woningen onmogelijk.

Waar wel wordt gebouwd, komen minder woningen vanwege de eis voor het aantal parkeerplaatsen. Voor de stad betekent dat: minder inwoners en meer auto's.

Gemeenten mogen zelf vaststellen hoeveel parkeerplaatsen er per woning moeten komen. Dat is maatwerk en gebeurt op buurtniveau. In binnensteden is die norm vaak lager dan in buitenwijken, maar uit angst voor parkeeroverlast willen veel gemeenten de norm niet te ver verlagen. Daarom verplichten ze bouwers ook daar een parkeervoorziening bij nieuwe woningen te realiseren.

De provincie Zuid-Holland pleit er nu voor dat gemeenten de parkeernorm versoepelen. Op plaatsen die goed bereikbaar zijn met bus, tram of trein zijn parkeerplaatsen minder nodig. Bovendien neemt het autobezit in de grote steden af, ziet de provincie. Dat komt onder meer door de opkomst van de deelauto en de elektrische fiets.

Een voorbeeld van een bouwproject dat drastisch aangepast moest worden vanwege de strenge parkeernorm was de sloop en nieuwbouw van 82 woningen aan de Putsebocht in het centrum van Rotterdam, vertelde een van de Zuid-Hollandse onderzoekers op een congres. Per huishouden moest daar minimaal één parkeerplaats worden aangelegd. De aannemer moest parkeerhoven in het woonblok opnemen. Voor de 82 gesloopte woningen kwamen er daardoor slechts 50 terug.

Minder sociale huurwoningen

Bijkomend probleem voor de bouwers is dat de verplicht aangelegde parkeerruimte, in de open lucht of in een garage, vaak niet rendabel is. De Kroon, een complex met 125 sociale huurwoningen in Den Haag, kreeg verplicht 75 parkeerplekken in een inpandige garage. Daarvan werden er slechts drie verhuurd aan de bewoners. Uiteindelijk werd de parkeergarage verkocht aan een belegger.

De Haagse corporatie Haagwonen bouwt als gevolg van de parkeernormen 'minder sociale huurwoningen dan we zouden willen', zegt woordvoerder Esther Clason. 'Als je die dure parkeerplaatsen aanlegt, is het erg moeilijk ze rendabel te exploiteren. Soms omdat de bewoners geen auto hebben.'

Vanwege de enorme druk op de lokale woningmarkt is een aantal grote steden bezig de parkeernormen te verlagen. Dat geldt bijvoorbeeld voor Rotterdam, maar ook Utrecht. Op bedrijventerrein Cartesius Driehoek in Utrecht wordt een woonwijk gebouwd met een parkeernorm die volgens een gemeentewoordvoerder 'veel lager is dan gebruikelijk . We zetten in op gebruik van het openbaar vervoer.'

Over een maand hoopt het gemeentebestuur van Amsterdam een soepeler parkeernorm vast te stellen. Goed nieuws, zegt Egbert de Vries, directeur van de Amsterdamse Federatie van Woningcorporaties. 'We kunnen ons weer concentreren op huisvesting. Garages zijn duur en gaan ten koste van het aantal woningen.'

Vastgoedontwikkelaar AM kreeg in een aantal Randstedelijke projecten de parkeernorm na enig aandringen al omlaag. In Amsterdam bijvoorbeeld, waar in een woningproject voor starters de parkeernorm omlaag ging van 1 parkeerplaats per woning naar 0,1. Volgens Ronald Huikeshoven, directievoorzitter van AM, kan de parkeernorm soms zelfs naar nul. 'Juist op plekken met goede fietsvoorzieningen en openbaar vervoer in de buurt. Minder parkeerplaatsen komt ook de betaalbaarheid van woningen ten goede. Minder auto- en meer fietsgebruik passen ook bij het streven naar een gezonde stad.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden