Verpletterende reputatie met één Star Wars film

Geen interessanter landschap dan het menselijk gezicht, zei regisseur Irvin Kershner ooit over zijn eigen stijl. 'Ik hou ervan om het scherm met de gezichten van de personages te vullen'. Toch denk je bij zijn naam eerder aan het heelal, aan ruimteschepen, aan knap gechoreografeerde gevechten met lichtzwaarden, aan Darth Vader en Luke Skywalker.


Als er één film is waar Kershner, die gisteren op 87-jarige leeftijd in Los Angeles overleed, om herinnerd zal worden, dan niet de drama's, komedies, thrillers en westerns die hij óók maakte, maar Star Wars V: The Empire Strikes Back (1980).


Kershner, geboren in 1923, had al verschillende overheidsfilms, een stapel TV-werk en twaalf speelfilms op zijn naam staan toen Star Wars-bedenker George Lucas hem - tot zijn eigen verbazing - vroeg om de tweede Star Wars-film te regisseren. Van dat pre-Star Wars oeuvre kan enkel The Eyes of Laura Mars (1978) nog op een zekere cultstatus rekenen; vrijwel alle andere films zijn inmiddels onder een dikke laag stof verdwenen. Misschien ligt het aan de films zelf, misschien ook aan de verpletterende reputatie die The Empire Strikes Back inmiddels heeft opgebouwd. Een reputatie die pas met de jaren kwam: de film kreeg gemengde kritieken. The Empire Strikes Back was zijn tijd vooruit, wist Kershner, die aan filmrecensies nooit veel waarde hechtte. 'De critici hadden wat jaren nodig om de film in te halen en zien dat het geen stripboek maar een sprookje is', zei hij onlangs nog in een interview met Vanity Fair.


Dat de film inmiddels bij pers en publiek als de beste van de zes Star Wars-films geldt, ligt er misschien wel aan dat George Lucas, niet bepaald Hollywoods beste auteur, zelf vrij weinig ermee te maken had. En dat ligt zeker ook aan het sterke script van Leigh Brackett en Lawrence Kasdan, dat de relatie tussen Darth Vader en Luke Skywalker onthult en daarmee de serie zijn tragische kern verleent; maar het was Kershners vakmanschap dat zowel de achtbaan-achtige ruimte-achtervolgingen als de duistere toon en de karakterpsychologie van de film zo sterk deden uitkomen.


Na The Empire Strikes Back acteerde Kershner sporadisch - onder andere in Martin Scorsese's The Last Temptation of Christ (1988) en maakte hij nog twee films: Never Say Never Again (1983), de zevende en laatste James Bond met Sean Connery in de hoofdrol, en Robocop II (1990). Het is de vraag of die weinig indrukwekkende zwanenzang over tien jaar als meesterwerk zal worden gevierd.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden