nieuws luchtvaart

Verplaatsen van Schiphol naar zee kost tussen 33 en 46 miljard

Het verplaatsen van Schiphol naar zee kost tussen de 33 en 46 miljard euro en het zal zeker tot 2050 duren voordat zo’n luchthaveneiland kan zijn aangelegd. Zo’n eiland kan de omwonenden van het huidige Schiphol bevrijden van overlast en slapeloze nachten, maar schuurt met de Nederlandse klimaatambities. Ook kan de bouw grote gevolgen hebben voor de visserij en het kustgebied.

Een artist impression van een landingsbaan in zee.

Dat schrijft minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat vrijdag aan de Tweede Kamer. Op verzoek van de Kamer liet ze onderzoek doen naar de mogelijkheid van een vliegveld in zee.

Van Nieuwenhuizen benadrukt dat deze quickscan laat zien hoe het luchthaveneiland er kan uitzien: de resultaten zijn ‘ter gedachtevorming’, schrijft ze. Schiphol in zee is vooralsnog alleen een wensdroom voor bijvoorbeeld de 125 duizend mensen die dit jaar ernstige hinder hebben van het vliegveld en voor de ondernemers die bereid zijn te investeren in het project waarmee Nederland zich volgens de minister ‘internationaal op de kaart zou kunnen zetten’.

Tijdens expertsessies zijn diverse varianten van Schiphol in zee besproken. Gekozen is voor een luchthaveneiland met vijf start- en landingsbanen: dat is lucratiever dan een deel van de vluchten op zee af te handelen. Parkeren moeten de passagiers blijven doen op het huidige Schiphol, waar ze ook hun bagage kunnen afgeven.

Ondergrondse trein

Bagage en passagiers worden vervolgens met een ondergrondse trein naar het eiland gebracht. De aanleg van deze tunnelverbinding en natuurlijk die van het luchthaveneiland zijn de grootste kostenposten, waarbij onder meer de onderhoudskosten en het kopen van nieuw treinmaterieel nog niet eens zijn meegerekend. Onduidelijk is ook wat het kost om het huidige Schiphol om te bouwen. Maar dat geldt ook voor wat de bouw van woningen en bedrijven op het 3.100 hectare grote Schipholterrein oplevert.

Hoe dan ook doemt nu al een scala aan pijnpunten en problemen op die de bouw van een luchthaven in de Noordzee in de weg kunnen zitten. Zo is Nederland voor het realiseren van zijn klimaatambities sterk afhankelijk van de windparken in zee. En de beoogde voorkeurslocatie van het vliegveld grenst volgens het onderzoek aan het windpark Hollands Kust zuid. Dat alleen al lijkt problematisch: een windpark en een luchthaven kunnen vanwege hoogtebeperkingen niet naast elkaar bestaan.

Daarnaast zal de verhuizing van Schiphol naar zee gevolgen hebben voor de scheepvaart die de haven van Amsterdam wil bereiken. Verder neemt de ruimte voor visserij in de Noordzee af, want rond Schiphol in zee mag niet worden gevist omdat dat vogels kan aantrekken. Ook zijn de gevolgen voor de visstand onbekend en leidt het aanleggen van tunnels tot risico’s voor de stabiliteit van de kust en wellicht tot verzilting.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.