Veronica lacht zich gek

Even leek het erop dat Veronica nooit meer keihard de lekkerste zou zijn, maar sinds eind mei zendt de omroep weer uit, op TMF, en vanaf september bij Kindernet....

De presentator: 'Wat verwacht je van het B-Boy Camp?'

Fabian: 'Nou gewoon. Dat het een dope sfeer is. Ik denk dat het heel vet gaat worden. Met veel B-Boys. En dat de sfeer heel vet is.'

De presentator: 'It's gonna be the shit, man! Het idee is dat B-Boys over de hele wereld bij elkaar komen. Dat ze daar met elkaar gaan filosoferen, met elkaar gaan dansen, met elkaar gaan chillen en hun eigen invloed met elkaar gaan delen. Da's een unieke gebeurtenis, man. Wat denk jij?'

Sharaf: '... Ja, ik denk hetzelfde. Er zullen wel veel breakers zijn, dus veel breaken. Verder verwacht ik er niet veel van.'

'True, true, true', zegt de presentator. 'Verwacht niks, maar sta open voor alles.'

Dit is een van de schitterende dialogen die voorbijtrekken in het nieuwe Veronica-programma Kink TV, elke avond tussen 20.30 en 21.30 uur op muziekzender TMF. Kink TV is een magazine voor jongeren dat inspeelt op het zapgedrag, met korte, snelle items, aangekondigd uit de studio. Filmpjes mogen niet langer dan zes minuten duren en na ieder item gooit Veronica zijn gekmakende leader (met skater) eroverheen. Voor het geval het woord B-Boy niet meteen associaties oproept: een B-Boy Camp is een kampeergelegenheid voor mensen die aan breakdance doen: breakers of B-Boys. En dope betekent leuk. Net als vet. En chillen is een beetje ontspannen.

Veronica is terug. Heel even leek het erop dat de omroep nooit meer keihard de lekkerste zou zijn - na het vertrek uit HMG mislukte een deal met SBS - maar sinds eind mei zendt Veronica weer uit op de televisie. Kink TV op TMF is de try-out, want vanaf 1 september krijgt Veronica weer een eigen zender in handen, samen met Kindernet. Daarop zal het in eerste instantie dagelijks drie uur lang magazineprogramma's uitzenden: Kink TV voor jongeren, Tease met Beertje van Beers voor de vrouwen, en een programma voor mannen.

Voorlopig rammelt Kink TV soms nog wel een beetje - er mislukt wel eens wat en sommige presentatoren zoeken nog naar een eigen stijl - maar het programma heeft een belangrijk wapen in handen: het is jong, jong, jong! De vergelijking met het vroegere Club Veronica, waar jonge mensen werden opgeleid tot radio- en televisiemakers, is snel gemaakt. Makers en presentatoren zijn vrijwel allemaal onder de 25 en de presentatoren hebben een hoog ik-ben-cool-gehalte. De woordenschat van de kijker wordt verrijkt met ill (goed), aight (all right), wack (nep), mad grappig (heel grappig), mans (stoer), vet sick (erg cool) en jeweettoch.

De redactie komt uit de scenes, zegt eindredacteur Barbara Boekelman (31). 'Het zijn surfers, skaters, B-Boys, wakeboarders, dj's, extreme sporters, mensen uit de dance scene en mensen die zich bezighouden met poetry en rap. We willen geen wannabe's. Geen mensen die graag een surfdude zouden wíllen zijn, maar mensen die het ook zíjn. We laten zien wat we zelf leuk vinden. We maken geen programma waarin ouderen dingen laten zien waarvan ze denken dat jongeren ze leuk vinden.'

Ook presentator Dennis (25), in tof geel shirt, punk-achtig kapsel en met ringbaardje, voldoet aan dat beeld. Hij is een talent dat werd gescout bij TV West en maakt nu reportages in het onderdeel Stennis. 'Ik ben altijd op straat. Ik ga naar concerten, festivals, hang rond of kijk clips. Ik ben bijna nooit thuis. Om die wereld te snappen, moet je er midden in staan. Zelf kom ik uit de underground-scene. Ik ben in alle kraakpanden van Nederland geweest.' Al woont hij daar dan weer niet. 'Toch te vies.'

Tussen de korte items op Kink TV zit af en toe hilarische televisie. Zo voerden de makers van het onderdeel De Pulpshow, afkomstig van de Filmacademie in Amsterdam, verschillende acts op die bij Albert Heijn de bloeddruk deden stijgen. In een ervan spelen ze de quizmaster en de kandidaat die hoort dat hij een minuut gratis winkelen heeft gewonnen. Hysterisch blij rent hij Albert Heijn binnen om in een minuut de halve winkel overhoop te halen en zijn karretje te vullen. Pizza's vliegen door de lucht, schappen worden omver gemaaid voor de ogen van het verbijsterde personeel. Als de woedende bedrijfsleider pas na een minuut (!) arriveert, 'ontdekken' ze hun vergissing: het had de Konmar moeten zijn. Albert Heijn was not amused, de makers van Veronica lachten zich gek.

Maar of Veronica wild wordt? Ach. Onlangs volgde presentator Dennis op de tattoo-beurs een vrouw die voor haar eigen genot bloedend aan grote vleeshaken werd opgetakeld. En De Pulpshow liet jongeren eten tot ze kotsten, filmde een eigenhandig uitgevoerde inbraak, en maakte grappen over het aanrijden van baby's en seks met lijken. Tegelijkertijd worden de meeste interviewtjes op Kink TV keurig afgesloten met een 'Bedankt voor dit interview' en houden de presentatoren ook verantwoorde gesprekjes over liefde, homoseksualiteit of tienerzwangerschappen.

Tot nu toe trekt Veronica maar weinig kijkers: 20 duizend, terwijl TMF er voorheen op dat tijdstip 30 duizend haalde. Volgens Veronica-voorzitter Willem van der Meer de Walcheren blijft Veronica voorlopig een niche-zender die met relatief goedkope middelen wordt gemaakt. De Veronica-gids blijft de grootste winstmaker. 'We willen een Club-gevoel creëren en jongeren de kans geven iets op die zender te doen. Over een jaar willen we een marktaandeel van 3,5 procent en in de doelgroep van 13-19 jaar willen we 10 procent. Het is geen doel op zich om klein te blijven, maar we hoeven niet zo nodig met de NOS, HMG en SBS samen op programma's te gaan bieden. Wij willen iets anders laten zien.'

Hoe Veronica zich zal ontwikkelen, moet na 1 september blijken. Plannen voor nieuwe onderdelen zijn er al: er komt mogelijk een soap van acht minuten per dag en de zender gaat een podium bieden aan de Filmacademie en filmpjes van haar studenten uitzenden. Het mag in de toekomst wel wat minder rommelig, vindt Van der Meer de Walcheren: 'Het moet wat gedisciplineerder en strakker, met een goede regisseur. Ook wordt het iets breder en dieper. Nu zien we wel heel erg veel skaters en B-Boys. Terwijl er toch ook veel jongeren voetballen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden