Vernuftig plot zorgt ervoor dat Vlucht HS13 blijft boeien

Tv-recensie Hanna Bervoets

Iets té gepolijst zijn de personages van de nogal on-Nederlandse thrillerserie Vlucht HS13.

Dit is alvast knap: nog vóór de eerste uitzending verwierf de nieuwe Nederlandse thrillerserie Vlucht HS13 ruim 45 duizend likes op Facebook. Potentiële fans kregen nieuwsgierigmakende trailers voorgeschoteld: Katja Schuurman doet mee, zagen we, er is iets met een neergestort vliegtuig en het Midden Oosten - de Nederlandse Homeland?

De verwachtingen waren hoog, maar de eerste uitzending, een dubbelaflevering, had gisteravond concurrentie van Mark Rutte als Zomergast (recensie elders in deze krant) én van André van Duin in Heel Holland Bakt. Is Vlucht HS13 het terugkijken waard voor wie het miste?

Het uitgangspunt, ontleend aan de Turkse serie Son, is alvast sterk: vrouw gelooft dat haar man dood is wanneer ze hoort dat zijn vliegtuig neerstortte, maar ontdekt dan dat hij nooit incheckte. We volgen Liv (Katja Schuurman) tijdens haar zoektocht naar Simon (Daniël Boissevain). Liv wordt bijgestaan door haar zwager Haje (Jeroen Spitzenberger), die heimelijk verliefd op haar is en relatieproblemen heeft met zijn labiele vriendin Alex (Annelies Appelhof). Haje en Alex zijn intrigerende personages, Liv krijgt de eerste afleveringen zo veel tegenslag te incasseren dat haar emoties vooral door omstandigheden gedicteerd worden: haar man is dood! Of niet? Waar is hij? Heeft hij een ander? Schuurman dient zo achtereenvolgens verdriet, verbazing, paniek, en nog meer verdriet te verbeelden; dat doet ze erg goed, maar omdat we Liv vooral in staat van radeloosheid zien blijft het hoofdpersonage vooralsnog wat op afstand. Wat ook niet helpt is dat de personages... nu ja: zo mooi zijn. Niet alleen Liv en Simon, ook hun omgeving is volkomen gaaf gestileerd. Zelfs ogenschijnlijk perfecte koppels hebben geheimen - zoiets zal het idee geweest zijn, maar de belangrijkste personages in Vlucht HS13 zijn nu allemaal rijk, wit, hoogopgeleid en in het bezit van mooie kleren, mooie banen en mooie huizen met mooie kookeilanden die permanent ogen of de schoonmaker net langskwam. 'Deze serie is on-Nederlands', zei een van de makers dan ook in een interview. Daar ben ik het mee eens, al vind ik het niet per se een aanbeveling. Vlucht HS13 speelt in Amsterdam, maar we zien nauwelijks beelden van de stad of culturele referentiepunten die de productie iets eigens hadden kunnen geven. Daarbij zijn de eerste afleveringen niet vrij van internationale thrillerclichés: constant tikkende tingelmuziek die de spanning moet opvoeren (kan een auto die een grindpad oprijdt niet zonder tijdbomgetik?), mensen die het journaal afzetten terwijl er relevante informatie getoond wordt (gebeurt in alle thrillers: waarom?), Arabisch monkelende slechteriken (kan dat nog?).

En toch. Na twee afleveringen was ik wel degelijk gegrepen. Vooral door de plot, uitgewerkt door Marion Pauw en Elle van Rijn, dat tot nu toe vernuftig in elkaar lijkt te steken en genoeg vragen oproept om te blijven boeien. Waar is Simon, wat gebeurde er in Iran, welk familiegeheim delen de personages? Ja, ik geef Vlucht HS13 graag een kans, ook om de bravoure van de makers. En och, wie weet doe ik nog inspiratie voor een nieuwe keuken op.

'Ik heb veel bevestiging nodig' (+)

Een nieuwe liefde, veel werk, wat heeft actrice en presentatrice Katja Schuurman nog te wensen? Het eeuwige leven. 'Ik sta op de wachtlijst voor een onsterfelijkheidspil.' (+)

V's televisierecensententeam bestaat uit Julien Althuisius, Gidi Heesakkers, Frank Heinen, Haro Kraak en, deze week, Hanna Bervoets.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.