Vernieuwde vormgeving The Dutch Review of Books, maar lezen gaat nog steeds voor kijken

Wat is lezenswaardig deze week?

De Nederlandse editie van Olympus op literair-cultureel gebied.

De 'onbetwiste top van de literair-culturele Olympus' bevindt zich in New York, in West Village om precies te zijn. Het bezoek van Merlijn Olnon vorig jaar aan de redactie van The New York Review of Books zou hem ook nog lang heugen.

Het was bevreemdend, schreef hij later vol ontzag in NRC Handelsblad, 'om met een gewone lift naar de derde verdieping een gewoon hoekkantoor van zo'n 750 vierkante meter binnen te stappen.' Behalve manager bij Athenaeum Boekhandel is Olnon hoofdredacteur en oprichter van de Nederlandstalige versie van de NYRB, The Dutch Review of Books, oftewel de Nederlandse Boekengids.

Het moedertijdschrift, volgens Olnon 'het beste literaire - en politieke, wetenschappelijke, culturele - tijdschrift ter wereld', werd opgericht in 1963. Sinds de dood van Robert B. Silvers vorig jaar is een Nederlander hoofdredacteur, Ian Buruma. De stukken moeten nog steeds aan hoge eisen voldoen: 'Foutloos, stilistisch hoogstaand, in de volle breedte, zonder gewauwel of jargon, precies én toegankelijk, strijdbaar ook.'

De Nederlandse editie, gedrukt op eenvoudig papier, verschijnt zes maal per jaar. Het eerste nummer verscheen drie jaar geleden. In nummer 1 van jaargang 3 is de vormgeving vernieuwd en wordt een nieuwe partner verwelkomd, de 'venerabele' (zeg maar eerbiedwaardige) Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen. De Nederlandse Boekengids heeft sterke, ook financiële banden met gerenommeerde uitgevers en boekhandels.

De lengte van de stukken is kenmerkend. Lezen gaat voor kijken, tekst domineert. In de meeste gevallen wordt volstaan met afbeeldingen van covers van de besproken boeken.

Boeken vormen de basis van elk stuk. Geen thema wordt geschuwd. Een stuk over Niccolò Machiavelli, gebaseerd op zes boeken, beslaat rustig tweeënhalve pagina.

Het is een van de toegankelijkste stukken, met een sterke tweede zin: 'De enigszins geïnformeerde lezer weet dat Friedrich Nietzsche geen nazi avant la lettre was en dat Karl Marx niet volledig verantwoordelijk kan worden gehouden voor de wandaden van de totalitaire regimes die zich marxistisch noemden.'

Nog een leestip: het stuk van Natascha van Weezel over Joden en Palestijnen - en antisemitisme. Instemmend citeert ze de Vlaamse ethicus Patrick Loobuyck, die stelt dat iedereen in een kort rokje de straat op mag, maar moet respecteren dat anderen liever in een djellaba lopen en omgekeerd. 'Respect voor andersdenkenden krijg je niet vanzelf: men moet met elkaar in gesprek.'