Vernieuwd V & D kijkt over afdelingsranden

Er was ooit een warenhuisconcern dat kennelijk bij de consument een wat stoffig, grijs en onuitgesproken imago had: V & D, voluit Vroom & Dreesman....

'Uit onderzoek bleek dat V & D betrouwbaar was en degelijk, een familielid die je af en toe tegenkomt maar met wie je niet al te warme banden hebt.' Dat beeld moest uiteraard worden bijgesteld. 'We hebben besloten dat er veel meer emotie in het warenhuis moest komen. Het winkelen bij V & D moet leuk zijn, inspirerend en verrassend.'

Eriksen legt uit hoe dat tot stand moet komen: 'Het nieuwe V & D moet op alle fronten anders, of je nu kijkt naar medewerkers, bedrijfskleding, winkelconcepten of communicatie. Daarbij hebben we drie belangrijke uitgangspunten: Vroom & Dreesman moet een warenhuis zijn van iedereen, V & D weet wat er leeft in de samenleving en V & D is actueel.

'Als je weet wat er leeft in de samenleving, weet je wat er leeft bij de consument, waar hij of zij behoefte aan heeft. Kun je bijvoorbeeld op seizoensbehoeften inspelen. Ja, het klinkt allemaal heel logisch en niet echt of we het wiel hebben uitgevonden, maar voor Vroom & Dreesman is dit echt heel nieuw.'

Bij de nieuwe inrichting wordt gebruik gemaakt van een nieuwe afdeling: style council, geleid door Robbert Heijne. Hij licht de verandering als volgt toe: 'Als je life-styles van consumenten als uitgangspunt neemt van je collectie, kun je je spullen van A tot Z in je winkel leggen, maar je kunt ook binnen je winkel die lifestyle laten zien en binnen dat platform je handel proberen te presenteren. Waarbij je ook verbanden tussen diverse productengroepen laat zien. Dat gaan we nu doen.

'Een voorbeeld? Quality-time, en daaronder verstaan we dan een goede balans in werken en wonen, is een lifestyle waar je iets mee kunt. Door spullen uit de diverse productgroepen bij elkaar te zetten, bijvoorbeeld elementen uit wonen combineren met elementen uit damesmode en uit de boekenafdeling, kun je dat gevoel ook laten zien. Als je niet over de randen van je afdeling kijkt, lukt dat niet.'

Over de randen kijken en actueler, maar niet duurder. 'We zullen niet substantieel duurder worden', vertrouwt Eriksen het marketingvakblad toe. 'We worden absoluut geen Bijenkorf.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden