Vermeers 'Milkmaid' verslaat Ascot-Ladies

Britse beroemdheden kijken liever naar een Hollands Melkmeisje dan naar de met sjieke hoeden uitgedoste Britse Lady's op Ascot. De expositie Vermeer and the Delft School in de National Gallery in Londen is dit jaar de hottest place in town en niet de fameuze paardenkoersen die tegelijkertijd op Ascot plaatsvinden....

Donderdagmorgen vroeg verzamelt kunstminnend Londen zich al in een rij voor het museum aan Trafalgar Square, geduldig wachtend zoals het Britten betaamt. Sommigen hebben zelfs hun kampeerstoeltjes naar het Londense centrum meegenomen en genieten van de ochtendzon. Op Ascot is op dat moment nog geen kip te bekennen. Hier strijken pas tegen de middag de eerste bezoekers met hun campingkleedjes en picknickmanden neer.

's Avonds zijn alle prominenten aanwezig op het door de Nederlandse ambassade georganiseerde feestje in de National Gallery. Ex-Monty Python en filmacteur Michael Palin, programmamaker Sir David Attenborough en twee politieke kopstukken van de Conservatieve partij Lord Douglas Hurd en voormalig vice-premier Michael Heseltine hebben geen moment getwijfeld om juist aan deze uitnodiging gevolg te geven en het gezelschap van koningin Elizabeth op Ascot een keertje over te slaan.

Palin staart gefascineerd naar Vermeers Melkmeisje. 'Ik ben gebiologeerd door dit schilderij', zegt hij. 'Het is zo mooi. I love it. Nederlanders en Britten moeten dezelfde smaak hebben.'

Conservator David Jaffe weet waarom het Britse establishment zo van Vermeer en de Delftse school houdt. 'Het is de zeventiende-eeuwse wereld van het oude geld. Een conservatief wereldje met een verfijnde smaak. Heel wat anders dan de vulgaire wereld van de nouveaux riches van Amsterdam.'

Terwijl op Ascot de bezoekers aangeschoten met dozen Moët Chandon te koop lopen wordt op de Vermeer-tentoonstelling een subtiel glaasje chamagne geschonken.

De expositie Vermeer and the Delft School was de afgelopen maanden te zien in New York, waar het eveneens een zeer groot succes was. Het Vermeer-virus vindt in Londen blijkbaar een nog betere voedingsbodem. De Delftse kunstenaar lijkt op dit moment de populairste schilder ter wereld. Twee jaar geleden hield de National Gallery een expositie van zelfportretten van Rembrandt. De belangstelling daarvoor was aanzienlijk geringer dan voor de Vemeer-expositie. Ook de expositie van impressionisten Painting quickly in France die hetzelfde museum vorig jaar organiseerde, was niet zo'n must als de Vermeer-expositie. Jaffe: 'Dit is de grootste gebeurtenis in de geschiedenis van de National Gallery. Deze tentoonstelling is uniek. Nu zijn al bijna alle 270 duizend kaarten uitverkocht. Niets kan aan Vermeer tippen. Waarom? Ik denk dat Vermeer de schilder is van de eenentwintigste eeuw.'

'Bijzonder. Heel bijzonder', roemt Heseltine de kwaliteiten van de Nederlandse schilder. 'Vermeer moet een heel speciaal iemand zijn geweest.' 'Hij is iemand die de gewone mensen waardigheid heeft gegeven - dignity voor de ordinary', zegt conservator Jaffe later. Er is geen mooiere reclameslogan in de Britse klassemaatschappij.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden