Weblog

Verlos ons van het leed dat éénpersoonstoeslag heet

Het is een doorn in het oog van veel solo reizigers: de eenpersoonstoeslag op hotelkamers. Gezeur over een paar tientjes of terechte verontwaardiging?

Beeld Io Cooman

'Ik had in Turkije een bezemkast en had gvd meer betaald dan een stel en die kregen ook een badjas en snoep en ik ook niet. Heb ze in het Engels verrot gescholden. Dit haat ik, meer betalen en minder krijgen. Er komen steeds meer singles bij en de bloody reisbranche is er nog steeds niet op berekend.'

Van alle ergernissen over single zijn in een stellenwereld is de behandeling door de reisbranche misschien wel de grootste. Deze hartenkreet stond op de Facebookpagina van de Single Issue Partij. Maar ook op Twitter en op fora van consumentenprogramma's tieren singles erop los.

Principieel

Toch denken niet alle solo reizigers er zo over. 'Ik krijg juist korting als ik in mijn eentje een kamer boek', vindt een single vrouw (43) die vaak op reis is. 'Want voor mij maken ze dezelfde kosten als voor een stel. Ze moeten toch maar één keer schoonmaken?'

Is de verontwaardiging over de eenpersoonstoeslag wel terecht?

Henry Robben, hoogleraar marketing aan de Nyenrode Business Universiteit vindt haar in elk geval begrijpelijk. 'In mijn studententijd werkte ik als nachtportier in een hotel. Er was een man die 's avonds laat binnenkwam. Ik bood hem een tweepersoonskamer met toeslag aan. Onzinnig, vond ik, maar het moest van de baas. Die man zei: dat weiger ik principieel, pakte zijn spullen en ging weg. Dat vond ik wel sterk.'

Logisch

De eenpersoonstoeslag is volgens Robben het gevolg van een verouderd businessmodel, gericht op de meest voorkomende vraag. Dat is niet zo makkelijk te veranderen - zelfs als hotels zouden willen. 'Voor het ombouwen van twee- naar eenpersoonskamers ontbreekt het meestal aan ruimte.'

Het is wel logisch dat de hotelbranche zich op duo's richt, redeneert Robben: een single toerist verteert nu eenmaal minder. 'Ben je met z'n tweeën, dan ben je meer geneigd om er een gezellige avond van te maken in het restaurant van het hotel. Een single haalt zijn eten in de buurtsuper of bij Mc Donald's.' De zakelijke solo reiziger is wel aantrekkelijk voor het hotel. 'Die moet z'n werk doen en dan is het efficiënt om in het restaurant te eten.' Deze gast zal ook niet gauw protesteren tegen hoge kosten: hij declareert ze toch bij z'n baas. 'Grotere bedrijven hebben deals met hotelketens en die hebben er helemaal geen last van.'

Single Issue Partij

Nederland telt steeds meer alleenwoners. Als lijsttrekker van de Single Issue Partij blogt journalist, radiomaker en ervaringsdeskundige Maartje Duin over hun leven.

Beeld Io Cooman

Niet aardig

Onrechtvaardig is de eenpersoonstoeslag niet, zegt Robben: hotels hebben het recht om zich op bepaalde doelgroepen te richten. In het aanspannen van een rechtszaak, waar singlesbelangenvereniging CISA in 2007 mee dreigde, ziet de hoogleraar dan ook geen heil. 'Prijsdiscriminatie zou het zijn als alleenstaanden spullen van mindere kwaliteit zouden krijgen.' In dit geval krijgen zij dezelfde kamer, je kunt zelfs zeggen: met korting. En singles kiezen zelf of zij met de leveringsvoorwaarden van het hotel akkoord gaan. Al is het een schimmig gebied, geeft Robben toe. 'Als het om het enige hotel in het dorp gaat, heb je misschien een punt. En de leveringsvoorwaarden kunnen ook als discriminerend aangemerkt worden. Het is niet des ondernemers, en niet in de geest van de wet, om te stellen: hiermee ga je akkoord.'

Maar bovenal, zegt Robben, is de toeslag niet aardig. En niet slim. 'Als mensen alleen moeten of willen reizen, moet je je daar als bedrijf op richten. Bied je de klant alleen wat jij kunt leveren, dan gaat die kijken wie z'n behoeften wel kan vervullen. De nieuwe deeleconomie is een van de antwoorden hierop. Door Airbnb lopen hotels omzet mis.

Kunnen singles zelf verandering afdwingen? 'Natuurlijk. Ze kunnen zich verenigen in een marktpartij zoals United Consumers, die voor hen korting onderhandelt.' En hotels kunnen aan deze zeer diverse groep verdienen door hun zeer diverse wensen in kaart te brengen. 'Als singles meer keuze hebben, zullen ze bereid zijn meer te betalen', denkt Robben. 'Door flexibiliteit, upgrades, sociale bediening. Je kunt je voorstellen dat sommige singles hechten aan privacy. Of dat alleen reizen vaak fijn is, maar soms ook tegenvalt, en dat je mensen wilt ontmoeten. Om waarde te creëren voor zowel marktpartij als consument moet je onderzoek doen: waarin verschillen single reizigers van niet-singles?'

Met de Single Issue Partij naar de Vakantiebeurs

Zaterdagmiddag 17/1 gaat de Single Issue Partij op de Vakantiebeurs de wensen van singles kenbaar maken aan reisorganisaties. Gaat u mee? Meld u vóór vrijdag 13:00 aan via Facebook of Twitter. Vermeld uw t-shirt maat (S/M/L/XL) en of u een mannen- of vrouwenmodel wilt (cadeautje van de SIP!).

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden