Verliefd

ARNON GRUNBERG

Zeker, La Grande Bellezza van Sorrentino was fantastisch, maar film van het jaar is voor mij toch La Vie d'Adèle van Abdellatif Kechiche. Veel aandacht was er voor de seksscènes en de klachten achteraf van de actrices over de regisseur. Het eerste komt doordat we stiekem preuts zijn, het tweede doordat we dol zijn op schandaaltjes.

La Vie d'Adèle ziet af van dramatisering, de film gaat over verliefd worden en niet meer verliefd zijn. Andere tragedies zijn afwezig.

In The New York Review of Books verweet Lorrie Moore Kechiche de blik van een voyeur, de male gaze dus.

Gaat La Vie d'Adèle echt over voyeurisme? Wat mij betreft creëert Kechiche de illusie van intimiteit zo overtuigend dat ik na afloop niet alleen weer wist hoe het is om zo verliefd te zijn, maar ook dat ik op een van de twee hoofdrolspeelsters, Adèle Exarchopoulos, daadwerkelijk verliefd ben geworden.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden