'Verliefde klusjesman' stal boek van expositie

Van onze verslaggeefster..

AMSTERDAM

'Listen: ik houd van je' Met die woorden had de klusjesman zijn liefde willen verklaren aan de wijn- en kaashandelaar, bij wie hij op het moment de zaak verbouwt. En wat paste beter bij zulke woorden, dan het boek Listen, the Telephonebook, gemaakt door de Poolse kunstenaar Agata Zwierzyñska en donderdag in Arti nog bekroond met de Prix de Rome?

Zoiets moet de verliefde klusjesman vorige week op de drukke opening in Arti door het hoofd zijn geschoten. Waarschijnlijk op het moment dat Zwierzyñska even naar de wc was, stopte hij het drieduizend pagina's tellende boek onder z'n arm en wandelde er de Amsterdamse kunstenaarssociëteit mee uit. Op weg naar zijn onderwerp van liefde.

Gut, dacht deze, wat moet ik met een liefdesverklaring? En wat moet ik nou met een telefoonboek? Ongeopend liet hij het liggen in zijn winkel. Tot maandag een klant hem attendeerde op de waarde van het boek en de diefstal in Arti. Me-téén bracht de handelaar het boek terug naar Lilet Breddels, de organisator van de Prix de Rome.

Gelooft zij het verhaal van de verliefde klusjesman? 'Jazeker', zegt ze, en ze vindt het geen probleem dat deze anoniem blijft. 'Bij onze oproep tot teruggave de afgelopen dagen, hebben wij ook steeds gezegd: breng het boek in godsnaam terug, al doe je het anoniem. We hebben de aangifte dan ook ingetrokken.'

Gisterenmiddag overhandigde Breddels Listen, the Telephonebook aan Arti. Daar ligt het nu ter inzage achter de balie, samen met de vier andere boeken die Zwierzyñska in Arti toont. Niet meer dus, zoals voorheen, 'los' in de tentoonstellingszaal. 'Zo naïef ben ik niet meer', zegt Zwierszyñska zelf vanuit Polen. 'Maar ik heb m'n vertrouwen in de mens nog niet verloren, hoor.'

In het huis van haar moeder in Warschau, waar ze meteen 'na die vreselijke gebeurtenis' naartoe was gegaan, kan het feest nu goed losbarsten. Met de directeur van Arti heeft ze afgesproken 'iets speciaals' te doen, als ze terug is in Nederland. Wat dat precies is kan ze nog niet zeggen, maar ze denkt aan het reproduceren van haar telephonebook. Ook gaat zij met dit werk toelating doen voor de Londense kunstacademie Goldsmith's.

In Arti heeft het bestuur inmiddels vergaderd over de vraag hoe een diefstal als deze in de toekomst te voorkomen is. Op de opening van de tentoonstelling afgelopen donderdag waren naar schatting vijftienhonderd mensen aanwezig, maar er waren geen suppoosten ingehuurd. De organisatie van de Prix de Rome, die de tentoonstellingsruimte van Arti gehuurd heeft, is volgens kunstenaar en bestuurslid Stella Veldkamp vantevoren ingelicht over de risico's van het 'los' exposeren van de boeken. 'Ik denk niet dat we het in de toekomst bij dit soort drukke openingen nog zonder zaalwacht aan de deur kunnen stellen', aldus Veldkamp. 'Je moet een tussenweg zoeken op een opening. Zeker geen agressieve sfeer kweken met overal bewaking.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden