Verleiding

Met dank aan Jesse Frederik op De Correspondent en Sylvia Witteman in de Volkskrant is er een discussie ontstaan over reclame. Woensdag haakte Rens van Tilburg in. Hij stelde terecht dat zonder reclame het leven duurder zou worden en dat reclame bijdraagt aan onze identiteitsvorming. Omdat reclame intrinsiek is aan onze populaire cultuur, wil ik daaraan toevoegen.


In Van Tilburgs bijdrage miste ik de woorden 'verleiding' en 'kapitalisme'. Geen kapitalisme zonder de verleiding die reclame heet. In onze cultuur hebben mensen er veel geld en soms operaties voor over om wandelende reclamezuilen voor zichzelf te zijn. Ook dergelijke verleiding is reclame.


Van Tilburg erkent dat reclame slachtoffers maakt onder jongeren en laagopgeleiden. Dit gaat eveneens op voor politiek. Onzekere mensen worden net zo makkelijk verleid door politici als door reclame. En politieke campagnes zijn, met name in Amerika, erg duur.


Als reclame schadelijk is, dan is democratie dat ook.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden