Verleiden voor Free Press

De Volkskrant organiseert dit jaar voor het eerst de

AMSTERDAM - Creative Press Challenge


In deze wedstrijd bedenken reclamebureaus advertenties voor Free Press Unlimited, een organisatie die betrouwbare informatie en nieuws beschikbaar wil stellen in landen met beperkte persvrijheid.


Vandaag worden de shortlists van uitgenodigde bureaus bekendgemaakt. In de jury zitten Volkskrant-hoofdredacteur Philippe Remarque, Free Press Unlimited-directeur Leon Willems en een aantal reclamemensen. Een van hen is David Snellenberg, oprichter en eigenaar van marketing- en communicatiebureau Dawn. Het bureau staat bekend om zijn vernieuwende campagnes. In 2009 won Dawn de Gouden Effie voor een campagne voor detacheringsbureau Maandag. Die campagne baarde opzien door zijn eenvoud: 'Nieuw in Nederland: Maandag.'


Volgens Snellenberg bestaan er in feite twee typen campagnes. 'Je hebt de push-campagne en de pull-campagne. De eerste is de traditionele vorm van reclame, waarin het publiek de boodschap als het ware in het gezicht krijgt gedrukt. De tweede is meer een manier om mensen te verleiden en moet op zichzelf leuk of interessant zijn.'


De manier waarop het publiek omgaat met media is ingrijpend veranderd, denkt Snellenberg. 'Mensen kiezen zelf hoe en wanneer ze 'content' tot zich willen nemen. Een slimme reclamemaker begrijpt dat. Vroeger werd een reclamecampagne ontwikkeld voor een of twee media. Tegenwoordig maken we films, games en organiseren we feesten en evenementen. Het vak is er veel interessanter en diverser door geworden.'


Waarom dan toch een wedstrijd organiseren voor advertenties in de 'ouderwetse' media als kranten of tijdschriften? 'De oorsprong van het adverteren zit in 'print', waarbij je alleen een plaatje en een beetje tekst hebt om je boodschap over te brengen. Dan moet je dus heel efficiënt en slim zijn. Kortom, print matters, dat is het leuke van deze wedstrijd', aldus Snellenberg.


De Amerikaanse campagne Got Milk? uit 1993 noemt hij het schoolvoorbeeld van een geslaagde reclame in print. Tot dan toe luidde de boodschap aan het publiek dat melk gezond was. Nadat er wetenschappelijke twijfel was gerezen over het nut van melk, bedacht bureau Goodby Silverstein & Partners een campagne met bekende Amerikanen, zoals basketballer Michael Jordan, met een melksnor en de tekst Got Milk?


Snellenberg: 'Die aanpak is zo simpel dat je het bijna niet gelooft. Door de combinatie van melkdrinken en succesvolle mensen, associeer je melk toch als goed voor je. Perception is reality, dat is de kern van het reclamevak.'


Snellenberg maakt reclames met zowel een commerciële als idealistische inslag. Vergen die een verschillende aanpak? Nee, zegt hij resoluut. 'Merken verkopen een verhaal. Met een idealistische instelling als Free Press Unlimited heb je een inspirerend verhaal te vertellen. Dat maakt het makkelijker. Aan de andere kant heb je wel minder budget. Je zult er dus nog beter over moeten nadenken hoe je mensen kunt verleiden om mee te gaan in je verhaal.'


De winnaar van de Creative Press Challenge wordt bekendgemaakt in november. Het beste idee wordt geplaatst in de Volkskrant en ingezonden naar het Cannes Lions International Festival of Creativity.


creativepresschallenge.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden