Verkoopgroei elektrische auto's beperkt zich tot hybride typen

De verkoop van elektrische auto's is in een jaar tijd verdubbeld, maar het zijn vooral auto's die ook op benzine kunnen rijden. Voor puur elektrische auto's blijven mensen schuw.

VAN ONZE VERSLAGGEVER MICHAEL PERSSON

AMSTERDAM - In augustus werden voor het eerst meer dan duizend elektrische auto's verkocht, maakte VWE Voertuiginformatie en -documentatie vrijdag bekend. In totaal werden vorige maand 1.120 elektrische auto's verkocht, bijna twee keer zo veel als de 579 van 2012.

De groei zit echter volledig bij elektrische auto's die ook gewoon fossiele brandstof kunnen tanken. Dat zijn auto's met een zogeheten range extender (een generator die benzine omzet in elektriciteit, zodat de accu wordt opgeladen) of plug-inhybrides (die zowel een elektro- als verbrandingsmotor hebben). Bekendste type in de eerste categorie is de Opel Ampera alias Chevrolet Volt, bekendste van de tweede categorie is de Toyota Prius Plug-in.

De groeiende populariteit van deze auto's is grotendeels te danken aan het genereuze fiscale regime dat ze ten deel valt. Ondernemers kunnen soms wel driekwart van de aanschafkosten terugkrijgen.

De semi-elektrische auto's maken hun groene belofte echter lang niet altijd waar: veel eigenaren vinden het opladen te omslachtig en rijden vooral op benzine. En als benzineauto zijn de semi-elektrische wagens niet heel zuinig: de Ampera rijdt ongeveer 1 op 12 vanwege het extra gewicht van de generator en de omzetting van benzine naar elektriciteit.

De puur elektrische auto breekt nog steeds niet echt door, tonen de cijfers. Over het hele jaar genomen zijn er nu zo'n vijfhonderd van verkocht - als die lijn doorzet, komt de verkoop van dit soort auto's (met als bekendste voorbeeld de Nissan Leaf) ongeveer uit op het niveau van 2012 en 2011. De puur elektrische auto vormt slechts 12 procent van alle elektrische auto's. Belangrijkste oorzaak van die terughoudendheid is de range anxiety, de angst dat de auto de bestemming niet haalt.

De komst van nieuwe typen als de Tesla S, die zeker 300 kilometer ver komt, zou de trend kunnen doen omslaan. Of de BMW i3, die volgens de geruchten een aantal weken per jaar mag worden ingewisseld voor een fossiele X5 terreinwagen, zodat je kunt doorkarren naar de vakantiebestemming.

undefined

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden