Verkoop Wehkamp van de baan: 'We kunnen het beter zelf doen'

Het onlinewarenhuis Wehkamp.nl gaat toch niet in de verkoop. Moedermaatschappij RFS Holland haalt Nederlands grootste webwinkel bij nader inzien uit de etalage. Dat heeft RFS Holland vrijdag bekendgemaakt.

AMSTERDAM - Eind vorig jaar kondigde RFS nog aan dat het dochterbedrijf Wehkamp via een veiling wilde verkopen. RFS hoopte zo de groei een impuls te geven. Nu komt het bedrijf terug op zijn schreden. 'RFS heeft na een uitvoerige externe oriëntatie besloten haar groeiscenario op eigen kracht verder in te vullen', luidt de officiële verklaring. RFS wil verder groeien 'door nieuwe allianties aan te gaan met toonaangevende retailers en ook door acquisities.'


Lang werd gefluisterd dat Ahold graag Wehkamp.nl zou willen overnemen, de Nederlandse nummer één onder de webwinkels. Maar het supermarktconcern koos vorige maand voor Bol.com, de nummer twee.


Maar dat heeft niets te maken met het besluit van RFS, zegt althans een woordvoerder. 'Verkoop van Wehkamp is voor ons nooit een must geweest. We hebben gesprekken gevoerd met geïnteresseerde partijen, maar we hebben geconstateerd dat we het beter zelf kunnen doen.'


Het onlinewarenhuis werd in 1952 opgericht door Herman Wehkamp in Slagharen als postorderbedrijf voor matrassen. Sinds 2008 is Wehkamp in handen van enkele investeerders, onder wie oud-KPN-topman Ad Scheepbouwer. Verder hebben topman Paul Nijhof en de voormalige financiële directeur Berend van de Maat belangen. De drie zijn verenigd in RFS Holland Holding.


Volgens Nijhof, bestuursvoorzitter van RFS, staat het bedrijf er 'uitstekend' voor, ondanks de aarzelende consument. Wehkamp, met zeshonderd werknemers, zegt 1,6 miljoen vaste klanten te hebben en jaarlijks 5 miljoen zendingen te versturen.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.