Verkoop lachgaspatronen aan banden gelegd om tussenhandel tegen te gaan

De verkoop van lachgaspatronen is voor een groot deel op rantsoen gesteld. Om de lucratieve tussenhandel tegen te gaan, verkopen groothandels als Sligro en Makro per keer nog maar drie doosjes met vijftig patronen aan horecaklanten.

Jongeren gebruiken 'een ballonnetje'.

Minister Bruins (Medische Zorg) gaat in gesprek met groot- en detailhandels om de verkoop te beteugelen van lachgaspatronen, die zijn bedoeld voor slagroomspuiten. Bruins oppert een leeftijdsgrens (18-plus) en een verkooplimiet per klant. Het gaat om vrijwillige maatregelen: het ministerie wil de verkoop van lachgas, een populaire partydrug onder met name jongeren, niet verbieden. Anders komen horecazaken namelijk zonder spuitpatronen te zitten.

Veel verkopers hebben al maatregelen genomen om de oneigenlijke handel te bestrijden. Sligro besloot bijvoorbeeld al in maart om nog maximaal drie doosjes per keer aan een klant te verkopen. Een 'ethisch besluit', aldus een woordvoerder, dat Sligro raakt in de portemonnee: de groothandel loopt 'vele honderdduizenden' euro's mis.

'De maatregel is bedoeld om het lijntje naar de tussenhandel door te snijden', licht de woordvoerder toe. Tussenhandelaars verkopen lachgas door via webwinkels, smartshops en avondwinkels. 'Bij bepaalde klanten gingen enorme volumes slagroomspuitpatronen over de toonbank - dan weet je dat daarmee geen mousses worden gemaakt.'

Behalve Sligro verkopen ook andere groothandels nog maar twee à drie doosjes per keer. Zoals Makro, waar de verkoop bovendien naar de balie is verplaatst. Wie bij Hanos komt aanzetten met een winkelwagen vol patronen, wordt bij de kassa geweigerd. Ook in de detailhandel wordt de verkoop beperkt. Blokker heeft de patronen achter de toonbank gezet, maakt er geen reclame meer voor en hanteert eveneens een limiet van drie doosjes per klant.

Hebben de tussenhandelaars last van al deze beperkingen? 'Wij hebben verschillende kanalen, leveranciers zitten over de hele wereld', zegt Samir (32) van Lachgasboer Rotterdam. Er bestaat een tekort aan patronen, zegt hij, maar dat komt vooral door de geëxplodeerde vraag. Hij ziet Sligro-patronen via bedenkelijke zijwegen alsnog in grote hoeveelheden opduiken. 'Bepaalde personen komen aan containers vol patronen die niet door Sligro op de markt zijn gebracht. Die vragen daar een veel hogere prijs voor.'


De trend van nu: 'Even een ballonnetje doen' - lees meer over lachgas

Jeugd omarmt lachgas als partydrug, maar: 'Wat een veilige dosis is, weten we simpelweg nog niet'
Ze liggen te glanzen in struiken en speeltuinen, op hangplekken en rondom scholen, soms met tientallen tegelijk: kleine zilverkleurige capsules. Het zijn de slagroompatronen waar lachgas in zit, een goedkope en populaire partydrug onder jongeren. Maar hoe schadelijk is het gebruik nu echt? Die vraag staat centraal in een nieuw rapport van het Bonger Instituut en het Trimbos-instituut dat vandaag is verschenen.

Voor veel mensen is het gebruik van lachgas de normaalste zaak van de wereld, zeggen de jongeren waar De Volkskrant mee sprak. 'Alsof je een biertje haalt. Het is iets sociaals. We proosten altijd met een ballon voordat we beginnen.'

Sinds lachgas officieel geen geneesmiddel meer is maar een genotsmiddel, rukt de vulling van slagroompatronen op als partydrug. Handelaren zoals Tim de Wit zien hun kans schoon. 'Met een kraam op Koningsdag heb ik 2.000 euro op een dag verdiend.'

Patronen met lachgas, ballonnen en slagroomspuiten bij een groothandel. Foto anp
Meer over