nieuws elektrische auto's

Verkoop elektrische auto’s vorig jaar verdrievoudigd, rek is er in 2019 beetje uit

De verkoop van elektrische auto’s is vorig jaar verdrievoudigd tot 24 duizend. Daarmee was 5,4 procent van alle nieuwe auto’s elektrisch, melden RAI Vereniging en Bovag. In december was zelfs een op de drie nieuwe auto’s elektrisch. Dit komt doordat de belastingregels op 1 januari zijn veranderd, waardoor dure e-auto’s iets minder aantrekkelijk zijn geworden. In de laatste maanden werden daarom drommen Tesla’s en Jaguars op kenteken gezet.

Kia Niro. Beeld Kia

Door de minder gunstige bijtellingsregeling voor zakelijke rijders (over het bedrag boven de 50 duizend euro moet voor accu-auto’s nu 22 procent bijtelling worden betaald), zal het aandeel luxeauto’s dit jaar naar verwachting afnemen. Dit wordt gedeeltelijk gecompenseerd doordat meer gunstig geprijsde e-auto’s op de markt komen, maar het aanbod van betaalbare e-auto’s blijft voorlopig klein.

Dit jaar zullen naar verwachting 28 duizend volledig elektrische auto’s worden verkocht. De afvlakkende groei is onder meer een gevolg van oplopende levertijden. De wereldwijd groeiende vraag naar elektrische auto’s is hier debet aan; fabrikanten kunnen de vraag niet aan omdat ze niet aan voldoende accu’s kunnen komen. ‘De wachttijd voor sommige modellen loopt hierdoor al op tot meer dan een jaar’, zegt een woordvoerder van RAI.

RAI Vereniging ziet hierom een risico voor de uitvoering van het Klimaatakkoord. ‘De focus ligt daarin op volledig elektrische auto’s, terwijl de industrie inschat dat aan het eind van het volgend decennium slechts een op de drie auto’s geen verbrandingsmotor meer heeft.’ RAI Vereniging wil daarom ook aandacht voor plug-inhybrides. ‘Plug-ins zitten in het verdomhoekje omdat veel automobilisten er alleen mee op benzine reden, maar deze technologie kan bij juist gebruik ook helpen de klimaatdoelen te halen.’ Het stimuleren van laadgedrag kan daarbij helpen, aldus de woordvoerder.

Accu-auto ligt ver voor

Op weg naar emissievrij personenvervoer, ligt de accu-auto ver voor op de waterstof- of brandstofcelauto. Daarvan rijden in Nederland nog maar 71 rond, tegen 48.696 accu-auto’s. Slechts dertien personenauto’s met een brandstofcel verlieten in 2018 de showroom. Het ontbreken van tankstations is een belangrijke reden voor de achterstand. Vanaf 2020 moeten er twintig waterstoftankstations openen, waardoor een landelijk dekkend netwerk ontstaat.

De Tesla Model S was afgelopen jaar de best verkochte e-auto. Van deze kostbare luxewagen werden er 5.633 verkocht. Alleen dit model heeft hierdoor al een marktaandeel van bijna 25 procent. Ook de Jaguar I-Pace deed het goed met bijna 3.500 exemplaren. De derde plaats wordt bezet door de Nissan Leaf, waarvan er 3.369 werden verkocht.

VIJF E-AUTO’S

Het aanbod van elektrische auto’s groeit dit jaar mondjesmaat, al zijn het vooral duurdere modellen. Wat komt er dit jaar naar Nederland? Een selectie.

Tesla Model 3
Wanneer: februari
Actieradius: 450 - 530 kilometer
Prijs: 58.800 euro

Audi e-tron
Wanneer: februari
Actieradius: 350 - 420 kilometer
Prijs: 84.100 euro

Nissan Leaf met grotere accu
Wanneer: komend voorjaar
Actieradius: 300-400 kilometer
Prijs: ongeveer 40 duizend euro

Kia e-Niro (met kleinere accu van 40kWh)
Wanneer: maart
Actieradius: 200-280 kilometer
Prijs: onbekend

DS 3 Crossback
Wanneer: eind 2019
Actieradius: 250-300 kilometer
Prijs: 37.500 euro

Audi e-tron Beeld Audi
DS 3 Crossback Beeld DS
Nissan Leaf Beeld Nissan
Tesla Model 3 Beeld Tesla
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.