Verkocht

Zware kost, maar de acteurs maken veel goed.

jeugdtheater ***


Verkocht door De Toneelmakerij, Het Scheepvaartmuseum en De Krakeling. Vanaf 10 jaar. 7/9.


Van Gendthallen, VOC-Kade, Amsterdam. Aldaar t/m 3/11. toneelmakerij.nl


Je hoeft de zwarte bladzijden uit onze geschiedenis niet mooier in te kleuren. Ook niet voor jong publiek. Maar de toneeltekst Verkocht die Roel Adam schreef voor het locatieproject over de slavernij van De Toneelmakerij, Het Scheepvaartmuseum en De Krakeling is wel erg zware kost. Niet zo zeer door het oprakelen van onomwonden beschrijvingen van wrede slavenverminkingen, als wel door de doorgaande lijn die Adam trekt naar huidige misstanden, zoals mensenhandel, kinderarbeid, seksuele uitbuiting, orgaanhandel en machtsmisbruik.


Adam geeft de wereldhandel, overconsumptie en het kapitalisme de schuld van al deze ellende. Of concreter, zoals Vrouwe Economia het in de voorstelling delibereert: omdat wij goedkoop voedsel op ons bord willen en overal discounters uit de grond stampen, houden wij uitbuiting en slavenarbeid elders eeuwig in stand.


Toe maar: zo'n lesje macro-economie is nogal een leerstuk voor toeschouwers vanaf 10 jaar. Het is dat de zes acteurs erin slagen om de archetypische personages van vlees en bloed te voorzien. Samen met de imposante fabrieksentourage van de voormalige scheepswerf houden zij Verkocht overeind.


De jonge regisseurs Paul Knieriem en Daniel van Klaveren verfrissen het verhaal met muzikale vondsten en het energiek bespelen van de koude hal. Maar meer humor en speelse terzijdes hadden broodnodige lucht gebracht. Nu is er weinig ruimte voor twijfel of tegengas over hoe het zit met de evolutie van schuld en verantwoordelijkheid in de geschiedenis. De stellingen zijn ingenomen door modelmatige personages.


Economia - een fraai gesoigneerde travestierol van Adam zelf - staat symbool voor kille machthebbers; haar ondergeschikte opzichter Starek (een kale Peter van Heeringen in trainingspak) vertolkt de uitvoerende profiteurshouding van het Westen. De blinde Akuba (een vertrouwde rol van Maureen Tauwnaar, met camouflagelenzen) stiefelt rond, strooiend met herinneringen uit het slavenverleden. De geketende Baksteen (een trots optreden van André Dongelmans) is de Opstandige Wraakbeluste Zwarte. En Destiny (een aandoenlijke Nhung Dam) ondergaat met lichte weerzin haar lot van uitgebuit meisje.


De speelse, kwikzilvere Phi Nguyen schudt de kussens op als binnenzeilende Mini-Mini die zijn vrijheid ruilt tegen dwangarbeid, om zijn zus te redden. De emotionele tweestrijd van broer en zus, tussen gelatenheid en ontsnappingsdrang, raakt uiteindelijk wel, en brengt balans in het economisch gewicht van Verkocht.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden