Verkiezen jongeren reizen boven eigen huis of auto?

Berichten verspreiden zich vaak razendsnel, of ze nu kloppen of niet. Wij proberen de zin van de onzin te scheiden. Vandaag: jongeren gaan liever reizen dan wat dan ook.

Reizen jongeren meer? Foto anp

Hé wat toevallig. Net nu de vakantieperiode aanbreekt, verschijnt er een onderzoek over - jawel - reizen. De conclusie daarvan: voor jongeren geboren tussen 1982 en 2000 is reizen een belangrijke bezigheid. Belangrijker zelfs dan ooit eens een eigen huis of auto bezitten, schrijven Metro, AD, de Telegraaf en andere bladen.

Dat de zogeheten millennials reislustig zijn, oké, maar of wereldvakanties zo'n hoge prioriteit innemen? De twijfels beginnen wanneer we de herkomst van het onderzoek opzoeken: reisorganisatie Expedia. Op diens blog wordtenthousiast benadrukt hoe reizen van 'ongekende waarde' is, zoals dus uit het voorkeurslijstje vande jongeren zou blijken.

Onduidelijk

Achter de cijfers zit het marketingonderzoeksbureau FutureFoundation. Die heeft niet waarheidsvinding als missie, maar verkoopt naar eigen zeggen 'winstgevende inzichten'. Gek genoeg heeft het bureau de jongeren helemaal niet gevraagd naar wat ze het líéfst willen - reizen of een eigen auto -, maar naar wat ze überhaupt willen. Op een veel langere lijst mochten de millennials aanstrepen wat ze van plan zijn, met keuzes als trouwen, kinderen krijgen en een eigen bedrijf starten. Reizen werd weliswaar het vaakst aangekruist, maar het punt is: als iemand op alle vragen 'ja' antwoordt, weet je nog steeds niet welk van de items die persoon het belangrijkst vindt.

Ook onduidelijk: aan welke jongeren heeft Future Foundation nou precies de vraag over het belang van reizen heeftvoorgelegd? Dat maakt nogal wat uit voor het type antwoorden dat je krijgt, maar over die details houdt het bureau bij navraag de kaken stijf op elkaar. Misschien trok de advertentie voor de enquête wel dromerige types aan: geen wonder dat reizen dan zo vaak wordt aangekruist.

Niemand weet her precies

Hoe het echt zit met de levenswensen van millennials, weet niemand eigenlijk precies. Misschien is het een te brede groep om iets zinnigs over te zeggen, al zou het best kunnen dat ze allemaal bovengemiddeld van vakantie houden. Het punt is: zolang alleen marketingbureaus er onderzoek naar doen, worden we in elk geval niets wijzer.

Oordeel

Meer over