Verkeersregelaar ontmoet steeds vaker agressie

Hoe groter de auto des te meer praatjes tegen de verkeersregelaar. Jerrel Pinas, manager in de branche: ‘Je haalt ze er zo uit, die arrogante gasten....

Pinas werkt bij Service & Veiligheid dat landelijk, naast Traffic Support, een van de grootste leveranciers van verkeersregelaars is. ‘Wij staan er juist voor de automobilist.’

Hij noemt het ‘volstrekt onterecht’ dat sommige weggebruikers de mannen en vrouwen in hun gele en oranje hesjes zien als nepagenten, communicatief zwak en vaker veroorzaker dan oplosser van verkeerschaos.

Volgens Pinas gaat het om een maatschappelijk probleem: ‘Het respect voor gezagsdragers is zoek. De politie heeft ermee te maken, wij hebben er mee te maken. Bijna wekelijks wordt er een verkeersregelaar platgereden, geslagen of beledigd.’

Met vakgenoten volgde Pinas vrijdag voor de Amsterdamse rechtbank de eerste regiezitting tegen een 25-jarige man uit Hoorn, die ervan verdacht wordt afgelopen zomer op het parkeerdek van Ikea in Amsterdam een 54-jarige verkeersregelaar te hebben aangereden.

De aanrijding ontstond na een woordenwisseling over een parkeerplek voor invaliden. Kort nadat de verdachte was weggereden, kreeg hij een stopteken van een inmiddels door zijn collega gealarmeerde chef-verkeersregelaar.

Deze belandde op de motorkap en viel daarna met zijn hoofd op het betonnen wegdek. Hij overleed twee dagen later aan een hersenbeschadiging.

Het incident heeft volgens officier van justitie Hetty Hoekstra ‘veel ophef in de maatschappij veroorzaakt’. Reden voor haar zich te verzetten tegen de wens van verdachte – hij ontkent iedere opzet – om het procesverloop verder thuis af te wachten.

De rechtbank viel haar daarin bij: gezien de ernst van de zaak blijft de man de komende maanden in voorarrest.

Pinas: ‘Eindelijk wordt het geweld tegen onze beroepsgroep serieus genomen. Vorig jaar raakten twee collega’s zwaargewond door geweld van automobilisten. Beide zaken werden geseponeerd.’

Ook het voornemen van justitie om voor geweld tegen verkeersregelaars dubbele straffen te eisen, net als bij politiefunctionarissen, noemt hij hoopvol. Een tweede statusverhogende maatregel, de verkeersregelaar bevorderen tot bijzonder opsporingambtenaar, bediscussieert de branche nog.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden