Verkeerspsycholoog verwacht weinig effect van innemen rijbewijs bij snelheidsovertreding 'Nieuwe aanpak hardrijders treft hooguit een man of vijf'

De ministers Jorritsma van Verkeer en Sorgdrager van Justitie hebben bij de Tweede Kamer dan wel een wetsvoorstel ingediend waarin staat dat automobilisten die vijftig kilometer per uur te hard rijden, hun rijbewijs moeten inleveren - erg veel automobilisten zullen door de maatregel niet worden getroffen....

Van onze verslaggever

Gijs Zandbergen

AMSTERDAM

Zijn berekening is kinderlijk eenvoudig. Het ministerie van Verkeer spreekt van zestienduizend zware snelheidsovertredingen per jaar. De pakkans bij een verkeersovertreding bedraagt een op de drie- tot vierduizend. Wildervanck: 'Veel meer dan vijf kan ik er niet van maken, tenzij de controle wordt verscherpt en de mensen echt het idee krijgen dat ze in de gaten worden gehouden. Maar dat gebeurt niet en dus liggen ze van zo'n maatregel niet wakker.'

Wildervanck is niet de enige die sceptisch is over het voorstel om op deze manier snelheidsovertreders strenger aan te pakken. Hij bevindt zich in het gezelschap van Veilig Verkeer Nederland (VVN) en de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV).

Veilig Verkeer Nederland stuit het vooral tegen de borst dat de bewindslieden met het indienen van hun wetsvoorstel het oude wetsvoorstel van een strafpuntensysteem hebben laten vallen. Het zou volgens de bewindslieden te fraudegevoelig zijn. Daarmee volgden de ministers het advies van de Raad van State .

Weggebruikers zouden te gemakkelijk kunnen sjoemelen met de strafpunten, omdat de eigenaar van de auto lang niet altijd de bestuurder is. Bovendien was er geen evaluatie van het puntensysteem in Duitsland. Daardoor ontbrak het aan bruikbare informatie om het systeem in Nederland te kunnen invoeren. De SWOV vindt dat een nette wijze van zeggen dat de administratieve rompslomp te groot is.

B. Woudenberg van Veilig Verkeer Nederland vindt dat fraude-argument van het ministerie onzin. 'De formulering van het puntensysteem mag ambtelijk en ingewikkeld zijn geweest, de ministers laten het veel te gemakkelijk schieten. In Duitsland werkt het juist perfect. Als je daar een aantal strafpunten hebt, krijg je een briefje. Daarin staat dat het tijd wordt om een gerichte cursus te gaan volgen. Reken maar dat mensen dat doen, want een heleboel vinden hun rijbewijs belangrijker dan hun trouwboekje. Maar mensen die gewoon de verkeersregels volgen, hoeven nergens bang voor te zijn.'

Veilig Verkeer Nederland gaat bij de leden van de Tweede Kamer lobbyen voor het puntensysteem. Woudenberg: 'Dit is echt een heel verkeerd voorstel. In Nederland kan je van je achttiende tot je zeventigste jaar over een rijbewijs beschikken, zonder dat iemand vraagt of je die vergunning nog wel verdient. Je moet een heleboel overhoop halen om die vergunning kwijt te raken. Je kunt door rood rijden zo veel je wilt. Als je telkens die accept-girokaart betaalt, gebeurt er niks.'

Dat gemak is een uitvloeisel van het gegeven dat veel verkeersovertredingen uit het strafrecht zijn gehaald en in de zogenoemde wet-Mulder zijn geplaatst. Zou het puntensysteem toch worden ingevoerd, dan zouden die verkeersovertredingen weer van de wet-Mulder moeten worden overgeheveld naar het Wetboek van Strafrecht. Dat kost tijd, zegt het ministerie, terwijl de wet-Mulder juist zo lekker loopt.

Maar tijd is volgens het SVOW geen excuus, want dat kost elke inspanning om gedragsverandering te bewerkstelligen. Volgens de woordvoerder richt het wetsvoorstel van Jorritsma en Sorgdrager, dat overigens al enige jaren een richtlijn voor de politie is, zich op de 1 procent gekken op de weg.

'De talloze anderen die 10, 20, 30 en 40 procent boven de maximumsnelheid rijden, blijven ongemoeid. Als je die mensen weet te bereiken, doe je pas echt iets aan de veiligheid. In het begin kost dat moeite, maar het loont. Kijk maar naar de snelheidscontroles op de A 2 tussen Utrecht en Amsterdam. Wie te hard rijdt, wordt geheid gepakt. Dat weet iedereen. Dus volgt bijna iedereen op die weg de verkeersregels op.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.