Verkeersboetes betalen, leuker kunnen we het niet maken, wel overzichtelijker en sneller

Denkfouten in hedendaags ontwerp gefileerd door innovatie-expert (en cabaretier) Jasper van Kuijk. Deze week: betaalinformatie.

null Beeld null

Altijd weer dat twijfelmoment net voor ik een factuur betaal: heb ik het nou allemaal goed ingevuld? En dus loop ik nog één keer de hele factuur langs. Het te betalen bedrag uit het kostenoverzicht (oppassen: wel het bedrag mét btw pakken), IBAN-nummer bij de adresgegevens, factuurnummer of betalingskenmerk zwerft meestal ergens boven aan de factuur en de naamsvermelding staat in dat zinnetje onderaan: 'Wij verzoeken u het bovenstaande bedrag binnen twee weken over te ...' Shit, binnen twee weken, dat had ik helemaal niet gezien!

Op een factuur is alle informatie neergezet vanuit het perspectief van de zender. De betaler moet vervolgens uit alle hoeken en gaten de gegevens bij elkaar harken. En anders krijg je een incassobureau achter je aan.

null Beeld null

Laat het nou net een incassobureau zijn dat de afgelopen zomer op dit vlak het roer heeft omgegooid. Het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) liet hun verkeersboete herontwerpen en wel op een heel gebruiksgerichte manier. Het begint al bij het begin: er staat nu in gewonemensentaal boven wat het is: niet 'beschikking' maar 'verkeersboete' (en daaronder dan in kleine letters het juridische jargon 'beschikking').

De onoverzichtelijke letter- en cijferbrij is vervangen door een heldere indeling in drie kolommen: de reden van de boete, betaalinformatie en consequenties van te laat betalen. Het blokje met betaalinformatie springt er het meest uit en daarin staan netjes onder elkaar bedrag, IBAN-nummer, tenaamstelling en betalingskenmerk. Het maakt betalen makkelijker en - met het oog op het voorkomen van aanmaningen en kostenstijgingen - hopelijk ook minder foutgevoelig.

Maar foutloos al die cijfers overtikken blijft natuurlijk een inspannende bezigheid. Daarom zou er in facturen ook nog een hyperlink en barcode opgenomen kunnen worden. Want zeker in het zakelijk verkeer worden facturen voor het grootste deel digitaal verstuurd, dus dan kan je er een hyperlink in aanbrengen die alle betaalinformatie bevat, zoals die ook verstuurd wordt via de betaalverzoekapp Tikkie. Bij een papieren factuur kan deze informatie in een bar- of QR-code staan, die je scant met je smartphone.

Betalen, leuker kunnen we het niet maken, wel overzichtelijker en sneller.

Jasper van Kuijk op Twitter: @jaspervankuijk

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden