Verkeersboetes 2001: 337 miljoen euro

Het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB) in Leeuwarden heeft vorig jaar 9,2 miljoen verkeersboetes verwerkt, 1,3 miljoen meer dan in 2000....

Van onze verslaggeefster

Van de 9,2 miljoen boetes is 70 procent opgelegd voor te hard rijden. Om de verkeersveiligheid te vergroten en het milieu te beschermen, werden met name extra controles gehouden op wegen binnen de bebouwde kom en op wegen waar een maximumsnelheid van 80 kilometer geldt. Parkeerboetes maakten 10 procent van het totaal uit en rijden door rood licht 3,5 procent.

De totale opbrengst van 337 miljoen euro in 2001 is 65 miljoen meer dan het jaar ervoor. Het gemiddelde bedrag dat voor een boete moest worden betaald, was afgelopen jaar 41,06 euro, tegen 40,17 euro in 2000. Gemiddeld krijgt elke automobilist één boete per jaar, maar de overtredingen worden door 20 tot 25 procent van de weggebruikers veroorzaakt.

De meeste bekeuringen zijn uitgevaardigd nadat de overtredingen door automatisch werkende flitsapparatuur waren geregistreerd. Spee: 'Sinds 1996 zijn wij bezig met gebiedsprojecten voor extra handhaving. In 1999 werd begonnen met de eerste acht regioplannen. Elk regioplan betekent 28 extra handhavers en extra flitspalen op plekken waar in het verleden verkeersongelukken zijn voorgevallen. Van tevoren zitten politie, Openbaar Ministerie, gemeente, provincie en waterschappen om de tafel om knelpunten in het verkeer te bespreken en oplossingen te bedenken.'

In 2000 begonnen nog eens acht regioplannen en het jaar daarna nog een paar. Dit jaar gaat Spee van start met het vijfentwintigste regioplan, en is heel Nederland gedekt. Speerpunten van het Bureau Verkeershandhaving zijn te hard rijden, geen gordel om, geen helm op, alcohol en rijden door rood licht.

Welke regio het veiligst is, kan Spee niet zeggen. Maar de inspanningen in de verschillende regio's hebben volgens de officier van justitie zeker resultaat. 'Als wij op een weg stevig controleren, constateren wij een daling van het aantal overtredingen en een daling van het aantal ongevallen. Het resultaat is zelfs zo duidelijk dat bergingsbedrijven beginnen te klagen.'

Spee waarschuwt de weggebruikers: 'Opgelet, wij houden niet van gedogen op de weg. Wij schrijven, want de subjectieve pakkans moet groter.'

Elk jaar stijgt het aantal verkeersboetes en daarmee het bedrag dat deze boetes de staatskas opleveren. In 1997 werden 4,6 miljoen verkeersboetes uitgedeeld, die het rijk iets meer dan 173 miljoen euro opleverden. Vergeleken met vijf jaar geleden is zowel het aantal boetes als het bedrag dat de staatskas incasseert dus meer dan verdubbeld. Daarenboven werden vrijwel alle verkeersboetes flink opgehoogd vanaf januari 1998.

Dat verkeersboetes de staatskas spekken, is volgens Spee een mythe. 'De opbrengsten dekken de kosten, maar er blijft niet veel over. Alleen al de regioplannen vereisen een investering tussen de 150 en 200 miljoen euro, want de hele keten wordt betaald, van de agent op straat tot aan de Hoge Raad. De tijd is voorbij dat er bonnen werden uitgeschreven die niet konden worden geïnd.'

In de toekomst zal er in het kader van de Klimaatnota ook meer toezicht komen op het hoofdwegennet. Officier van justitie Spee wenst op onder meer de A4 en A12 de gemiddelde snelheid met één of twee kilometer omlaag te krijgen. 'In één klap meer veiligheid, en een beter milieu door een lagere CO 2-uitstoot.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden