Verkeersberichten?

De politie-verkeerscentrale in Driebergen stopt dit najaar met het voorlezen van verkeersinformatie op de radio. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat gaat de verkeersinformatie tegen betaling beschikbaar stellen....

Paul van Hamersveld, woordvoerder van het ministerie van Verkeer en Waterstaat: 'Ons doel is het verstrekken van hoogwaardige verkeersinformatie. Daartoe is in samenwerking met het Korps Landelijke Politiedienst (KLPD) het Traffic Information Centre (TIC) opgericht, dat in juli in Utrecht operationeel wordt. Het ministerie heeft niet besloten tot stopzetting per 1 september van het voorlezen van verkeersinformatie op de publieke radio door de politie-verkeerscentrale in Driebergen, maar de KLPD. Waarom? Daarvoor kunt u het beste het Korps Landelijke Politiedienst bellen.'

A.H. de Jong, woordvoerder van het Korps Landelijke Politiedienst: 'De waarom-vraag moet u echt neerleggen bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat.

'Ik kan alleen zeggen dat de informatie over het verkeer geen geld kost; alleen de verzendkosten worden in rekening gebracht. We hebben in samenwerking met het ministerie besloten dat het verzamelen, bewerken en beschikbaar stellen van verkeersinformatie een taak is van de markt. Wij zijn niet de markt. Wij zijn de politie die niets aan te bieden heeft. Daarom zijn we gestopt met het aanbieden van verkeersinformatie. Dat gaat voortaan het Traffic Information Centre doen en dat valt onder het ministerie van Verkeer en Waterstaat.'

Minister Jorritsma van Verkeer en Waterstaat volgens het ANP: 'Het is onzin dat publieke omroepen straks voor het doorgeven van verkeersinformatie zullen moeten betalen. Het gaat hoogstens om een bedrag van 12.500 gulden voor een aansluiting om die gratis informatie binnen te krijgen. Er zijn geen plannen de publieke omroep voor de informatie te laten betalen.'

Henk van Hoorn, hoofd actuele programma's van NOS-radio: 'Ik zal u vertellen hoe het is gegaan. Ik kreeg gisteren twee heren van het Korps Landelijke Politiedienst op bezoek die te kennen gaven op zo kort mogelijke termijn te willen stoppen met het leveren van verkeersinformatie.

'Wat is zo kort mogelijk, vroeg ik. 1 September was het antwoord. Hoe moet het dan met de verkeersinformatie, vroeg ik. U moet voortaan bij het Traffic Information Centre zijn, luidde het antwoord. Wat gaat dat kosten? 40 duizend gulden.

'Als Joritsma zegt dat er met verkeersinformatie hoogstens 12.500 gulden verzendkosten mee is gemoeid dan is ze slecht geïnformeerd. Ik denk dus dat de overheid wil verdienen aan de file. Onze grote vrees is dat we dit jaar 40 duizend gulden moeten betalen en dat volgend jaar de abonnementsprijs wordt verdubbeld en het jaar daarop weer. We hebben immers geen garantie gekregen dat de prijs de komende jaren hetzelfde zal blijven.

'De overheid begeeft zich op een hellend vlak door geld te vragen voor publieke informatie. Stel dat bedrijven, organisaties, instellingen of wat dan ook aan kranten en journalistengeld gaan vragen voor het doorgeven van hun informatie? Verder hebben we geen keus dan betalen. Hoewel ik vanochtend op de radio meneer Nouwen van de ANWB hoorde zeggen dat we de verkeersinformatie gratis van de toeristenbond kunnen krijgen.'

Paul Nouwen, directeur van de Koninklijke Nederlandse Toeristenbond (ANWB): 'Ik heb Van Hoorn al gesproken. We hebben binnenkort, op 6 mei verkiezingsdag, een oriënterende en vrijblijvende bespreking met hem. De ANWB is bereid de publieke omroepen gratis informatie over files te verstrekken. Dat doen we met vier tot vijf studio's met in totaal 21 mensen al jaren aan commerciële en regionale omroepen. We beschikken dus over opgeleide mensen en de benodigde faciliteiten.'

KRO Communicatie en Marketing meldt per fax: 'Of het (betalen voor filenieuws) doorgaat is ook afhankelijk van de politiek. Minister Sorgdrager van Justitie (D66) vindt in tegenstelling tot haar VVD-collega Jorritsma dat het Korps Landelijke Politiedienst geen geld mag vragen voor haar publieke dienst. VVD-kandidaat Johan Remkes vindt ook dat file-informatie gratis beschikbaar moet zijn. GroenLinks is het daarmee eens.'

J. van der Ven, vertegenwoordiger: 'Natuurlijk ben ik altijd op weg en luister ik uitsluitend naar Radio 1, de nieuws- en sportzender. Ik hoor ook altijd de verkeersinformatie, maar ik doe er niks mee. Na al die jaren weet ik wel waar en wanneer er files zijn. Dat zit al in de planning. 's Nachts rijd ik in goed anderhalf uur van Amsterdam naar Maastricht. In de ochtend, als het spitsuur voorbij is, moet daar een half uur bij en in de avondspits nog eens een half uur. Ik weet niet of ik het erg vind als het ministerie verdient aan verkeersinformatie; ik geloof het wel. Maar de krant is toch ook niet gratis?'

Henk Thomas

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden