Verkeersassistent werkt aan draaglijke file

Met een vuurrode lichtstaaf dirigeert verkeersassistent J. Overgaauw een auto naar de berm van een van die kruip-door-sluip-door weggetjes bij Culemborg die in de spits worden gebruikt om de file op de A 2 te ontduiken....

Van onze verslaggever

Hans Horsten

BEESD

Het is Overgaauws taak om de bestuurster met een vermanend praatje te attenderen op de nadelen van sluiprijden. De verkeersassistent wijst haar op de drie vrijstaande huizen iets verderop langs de weg. 'Hoe zou ú het vinden om daar te wonen en elke ochtend met razend druk verkeer te worden geconfronteerd?'

De automobiliste sputtert tegen. 'Ik moet elke ochtend van Eindhoven naar mijn werk in Houten. In minder dan twee uur red ik het niet. Vertelt u me maar wat ik dan moet doen', verdedigt zij zich. 'Is er in de buurt van Eindhoven dan geen leuke baan te vinden?', probeert Overgaauw. De vrouw moet haar papieren laten zien. Na een oponthoud van vijf minuten vervolgt zij haar rit. 'Prettige reis', roept Overgaauw haar na.

Hij weet dat zijn inspanningen de file op de A 2 tussen Beesd en Culemborg met geen meter zullen terugdringen. Maar met het aanleren van een socialer verkeersgedrag en het beter benutten van mogelijkheden als toeritdosering en 'ritsen' is nog een wereld te winnen. 'Sluipverkeer is niet verboden, helaas', constateert Overgaauw. 'Misschien komen weggebruikers tot inkeer als ze ons hier elke dag zien.'

Op drie plaatsen begon het KLPD (Korps Landelijke Politie Diensten) gisteren met zijn nieuwe project om de congestie op het wegennet een draaglijker aanzien te geven. Op twee trajecten op de A 12 tussen Utrecht en Den Haag en op de A 2 werden in de ochtend- en avondspits 25 verkeersassistenten ingezet. De komende maanden zal hun aantal groeien tot 75, waarna alle filegevoelige routes onder handen worden genomen.

Bewapend met elektronische informatieborden en ander technisch materieel doen de verkeersassistenten hun werk. Zij geven aanwijzingen bij het invoegen, waarschuwen voor gevaarlijke situaties, controleren op sluipverkeer, en manen weggebruikers snelheid te maken als de opstopping zich oplost.

En ze hebben als opdracht om met 'een corrigerend gesprek' in te grijpen als automobilisten in de file zich van ergerniswekkende rijmethoden bedienen. Dat gebeurt nogal eens, leert een tochtje met een KLPD-surveillant over de vluchtstrook.

Filerijden maakt niet de nobelste gevoelens bij de mensheid los. Voor luttele meters ruimtewinst drukken sommige bestuurders een invoegende auto bijna tegen de vangrail. Anderen zappen met hun wagen permanent van links naar rechts en weer terug. Elk voertuig dat hun daarbij hindert, snijden ze. Irritant is ook het bumperen; zo dicht mogelijk op je voorganger kruipen om te voorkomen dat je plaatsje in deze optocht van blik door een ander wordt ingenomen.

T. Klick, projectleider operatiën van het KLPD, ziet deze normvervaging hoofdschuddend aan. 'Als je het de autorijder laat oplossen, geldt alleen het recht van de sterkste', zegt hij. 'Met onze aanwezigheid hopen we ons gezag op straat te herstellen. Dan zien ze dat iemand anders de baas is.'

Klick heeft een nuchtere kijk op het effect van de nieuwe aanpak. Wonderen verwacht hij niet, een subtiele verlichting van het fileprobleem wel. 'Als we het goed aanpakken, verbetert de doorstroomsnelheid. Hoe stapvoets automobilisten dan ook moeten rijden, ze hebben in ieder geval de beleving dat ze niet compleet stilstaan op de snelweg.'

Het slechte weer maakt de files maandag nog langer dan gewoonlijk.

Om zes uur in de ochtend slibt de A 2 ter hoogte van Beesd al dicht. Drie kwartier later meldt de autoradio zeventien kilometer file op de A 2 tussen knooppunt Deil en Everdingen. De KLPD-verkeersassistenten zien in de uren daarna dat ze langzaam maar zeker greep krijgen op de verkeersstromen.

Tegen half negen ontwikkelt de kop van de file alweer een snelheid van rond de vijftig kilometer. 'Dat is lang niet slecht hoor, want dit is een rotstuk', concludeert Klick.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden