'Verhuizing expats bloeiende markt'

Een nieuw soort dienstverlening is in opkomst: relocatie. Relocatiebedrijven staan uitgezonden werknemers bij met hun verhuizing naar het buitenland. Nederland huisvest momenteel een tiental van dit soort bureaus en dat aantal groeit gestaag....

De personeelsafdelingen van multinationals hebben niet altijd genoeg mankracht om de uitzending van hun 'expats' zelf te regelen. Daarom besteden ze die diensten steeds vaker uit aan relocatiebedrijven. Die regelen voor vier tot tienduizend gulden per persoon alles wat komt kijken bij een vestiging in het buitenland.

Het gaat daarbij bijvoorbeeld om het vinden van huizen, scholen, crèches, kappers of dokters, maar ook om het regelen van registraties, vergunningen en zogenaamde cultuurschok-cursussen.

Een van de grootste Nederlandse relocatiebureaus, RMS Relocation, begeleidt jaarlijks acht- tot twaalfhonderd werknemers die Nederland verlaten of binnenkomen. Sinds de oprichting in 1997 boekte het bureau ieder jaar een omzetverdubbeling. 'Op dit moment lopen we keurig in de pas met de groei van de afgelopen jaren', zegt J. Biersma van RMS.

Ook Eurohome, onderdeel van het verhuisbedrijf Voerman International, boekte de afgelopen jaren een sterke omzet- en winstgroei. 'Buitenlandse bedrijven vestigen zich nu eenmaal graag in Nederland, en daar profiteren wij van mee', aldus E. Wiegand, general manager van Eurohome.

P. Son, directeur van het eveneens sterk winstgevende relocatiebedrijf Settle Service, zegt: 'Mensen die worden overgeplaatst, vragen steeds meer van hun werkgever. De begeleiding van expats is een stuk beter geworden dan vroeger.' Dat beaamt W. Jorna, directeur van Dutch Living Services, een wat kleiner relocatiebureau: 'Toen we zes jaar geleden begonnen, was de markt totaal anders. Toen kende bijna niemand het begrip relocatie. Inmiddels krijgen we steeds meer concurrentie, maar er zijn ook meer kansen.'

'Bedrijven en hun werknemers blijven internationaliseren', constateert B. Haring, consultant voor 'expat services' bij Ernst & Young. 'Wereldwijd stijgt het aantal uitzendingen nog steeds. Daarom kiezen steeds meer bedrijven voor de uitbesteding van relocatie.'

Het aantal immigranten steeg in Nederland tussen 1990 en 2000 met ongeveer 13 procent, het aantal emigranten met zo'n 7 procent. Er vestigen zich jaarlijks circa honderd nieuwe buitenlandse bedrijven in Nederland.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden