Verhoging btw wordt omzeild

De organisatoren van grote evenementen bieden hun tickets voor volgend jaar nu al aan. Het hogere belastingtarief op kaartjes geldt op deze manier niet.

AMSTERDAM Grote muziekfestivals, dance-evenementen, theaterproducties en musicals gaan de btw-verhoging op kaartjes omzeilen door nu al hun tickets voor volgend jaar aan te bieden.


Hiermee reageren ze op de beslissing van het kabinet-Rutte om het bezoek aan culturele evenementen 1 januari 2011 13 procent duurder te maken.


Dit hebben de Vereniging van Vrije Theaterproducenten en Vereniging van Evenementenmakers gisteren verklaard. De twee brancheorganisaties, die tientallen toonaangevende culturele evenementen en producties vertegenwoordigen, sluiten zich hiermee aan bij een initiatief van popfestival Lowlands om veel eerder dan normaal de kaarten in de verkoop te doen. Normaal zouden de 55 duizend Lowland-tickets pas in februari verkrijgbaar zijn, nu gaan vrijdag al de loketten open, zonder dat er overigens al een programma is samengesteld voor augustus volgend jaar. Nu nog kosten de kaarten 165 euro, de geschatte verhoging zou op 20 euro meer uitkomen. Ook het festival Zwarte Cross begint nu al met de verkoop.


Podiumkunsten

Een meerderheid van de Tweede Kamer zette deze week, ondanks het aanhoudend verzet uit de sector en de oppositie, de verhoging van btw-tarief door op de podiumkunsten van 6 naar 19 procent. Met name de PVV onder leiding van Geert Wilders wilde in de beslissende stemming van geen wijken weten.


Volgens Erwin van Lambaart, directeur van Joop van den Ende Theaterproducties en voorzitter van de Vereniging van Vrije Theaterproducten, zijn voor 1 januari de kaarten van duizenden voorstellingen van bij hem aangesloten leden in 2011 te koop. Lambaart zegt 'alles op alles' te zetten om dit kabinetsbesluit terug te draaien of te omzeilen.


'Ik ben pislink, het is een zwarte dag voor onze branche. Het is verschrikkelijk en we zullen er alles aan doen, inclusief een gang naar de rechter, om deze beslissing terug te draaien', aldus Lambaart. Als voorbeelden van reizende theatershows waarvan de tickets eerder beschikbaar zijn, noemt hij Joop van den Ende-producties als Mary Poppins, We Will Rock You en Zorro.


Ook Hans Ligtermoet, directeur van Vereniging van Evenementenmakers, heeft zijn leden opgeroepen om zo snel mogelijk alle kaarten voor evenementen in 2011 in de verkoop te doen. Hij vindt de verhoging van het btw-tarief een bewijs van 'een onbetrouwbare overheid'. 'We hebben voor 2011 onze contracten afgesloten, kosten gemaakt. Je kunt toch niet ons met zo'n last opzadelen? Dit is gewoon niet te doen. Het wordt een enorme administratieve chaos, precies wat de Orde van Belastingadviseurs al eerder voorspelde.'


Volgens Ligtermoet zal de branche hard worden getroffen door het kabinet-Rutte: vijfhonderd banen zullen verdwijnen. Hij voorspelt ook een verlies van 65 miljoen euro. Ook de Vereniging van Evenementenmakers gaat juridische stappen ondernemen. 'Het treft iedereen, dat vergeet het kabinet. Dus ook de Frans Bauer-bezoeker.' Jaap Buijs, manager van Volendamse sterren als Jan Smit en Nick & Simon, verenigd in Volendam Music, zegt dat de politici 'niet goed bij hun hoofd zijn'.


Hij neem het met name de PVV kwalijk dat deze partij zo halsstarrig vasthoudt aan de verhoging 'zonder dat er maar iemand zich serieus in heeft verdiept'. Om die reden heeft hij de partij van Wilders ook een boze brief geschreven. 'Ze weten er niets van', aldus Buijs. 'De consument is het slachtoffer. De PVV flikt ons echt een geintje hier.'


Culturele ondernemershandleiding in de maak

De VandenEnde Foundation, het particuliere cultuurfonds van Joop en Janine van den Ende, stelt 100 duizend euro beschikbaar voor het maken van een 'handleiding voor cultureel ondernemerschap' voor alle zakelijk leiders in de culturele sector. Dat heeft Van den Ende bekendgemaakt.


Ryclef Rienstra, directeur van de Van den Ende Foundation, zal een taskforce van jonge kunstmanagers benoemen. Die moet onderzoeken hoe particuliere financiering van de kunstsector in onder andere de Verenigde Staten en Engeland werkt. Van den Ende: 'In Amerika is iedere zakelijk leider opgeleid om geld uit de markt te halen. Die cultuuromslag moeten we in Nederland ook gaan maken. Organiseer een diner voor potentiële sponsors. Leg ze uit waarom jouw orkest, of jouw museum, het beste is. En maak er een avond van die ze nooit zullen vergeten.'


In september 2011 moet het onderzoek zijn afgerond. Als aanvulling zullen er brainstormsessies worden gehouden voor zakelijk leiders in de culturele sector. Van den Ende denkt ook al na over een volgende stap. 'Wat ik het allerliefst zou willen, is dat dit alles leidt tot een reeks colleges over fondsenwerving bij de vakgroep Communicatiewetenschap van de Universiteit van Amsterdam. Daar zit de generatie die het straks moet doen: de kunsten zo aantrekkelijk presenteren, dat sponsors en mecenassen bereid zijn er financieel aan bij te dragen.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden