Verhalen vertellen op internet, kleurige cartoons en feestelijke oplagecijfers

De week van hoofdredacteur Philippe Remarque.

De cover van V van woensdag 30 september.Beeld Studio V

NFF-prijs

Het Nederlands Film Festival reikt dit jaar voor het eerst een Digital Storytelling Award uit. Ik was bijzonder verheugd toen vrijdag bleek dat de eerste naar Refugee Republic gaat. Dat was een heel bijzondere productie, die al wat prijzen heeft gewonnen: onder leiding van pionier Martijn van Tol tekende Jan Rothuizen (die u kent van zijn tekeningen over twee V-pagina's , voor de Zachte Atlas van Nederland) en fotografeerde en filmde Dirk-Jan Visser een Koerdisch vluchtelingenkamp, met de nadruk op het gewone leven dat doorgaat: de bakker, een bruiloft, geldverkeer. Op internet (volkskrant.nl/refugee-republic) kun je vier verschillende wandelingen maken door het kamp in de tekening van Rothuizen. De scènes komen tot leven in beeld, tekst en geluid.

We hebben meer speciale verhalen gemaakt, die bij elkaar staan op volkskrant.nl/specials. De digitale transformatie van de journalistiek is een soort ontdekkingstocht door de witte vlakken van de kaart. Opwindend dus. Bij ons gaat een crossmediale redactie, onder leiding van Vonk-chef Kustaw Bessems, nieuwe digitale vertelvormen verkennen. Deze week schreef correspondente Marije Vlaskamp een mooie reportage over oude Chinezen die teruggaan naar het platteland waar ze door Mao heen waren gestuurd. U heeft misschien de fijne cover gezien die V van een propagandaposter had gemaakt. Maar probeert u eens het scrollverhaal dat we daarvan hebben gemaakt op internet: met veel foto's en gefilmde interviews beleef je de 'bitterzoete nostalgie' van de vrouwen, die herinneringen ophalen als ze hun vroegere emaillen beker terugvinden.

Bas van der Schot

Toen ik aantrad als hoofdredacteur, hadden we Jos Collignon drie dagen per week in de krant en op andere dagen geen opiniecartoon. Dat vond ik jammer. Tussen al die letters wil je graag een getekende mening, die rechtstreeks en vaak met een lach binnenkomt. Ik ben drie keer per week blij dat uit onze zoektocht destijds Bas van der Schot is gekomen. In een geestige, bijna naïeve tekenstijl en vrolijke kleuren verpakt hij vaak een keiharde boodschap. Dat contrast prikkelt. Woensdag tekende hij een sjeik met bebloed kromzwaard, die 'Laten we het over Zwarte Piet hebben' zegt, naar aanleiding van de topfunctie van Saoedi-Arabië in de VN-mensenrechtenraad. Vrijdag bracht hij de agendaplanning van de Russische en Amerikaanse luchtmacht voor de bombardementen op Syrië: 'Schikt het als wij na de Turken bombarderen tussen 2 en 4 's nachts?'

Beeld Bas van der Schot
Beeld Bas van der Schot

Oplagecijfers

Wie met zijn rapport uit school komt, wil het graag aan de ouders laten zien, mits de cijfers toonbaar zijn. Ik kan het deze week niet laten u de oplagecijfers te tonen. Tot nog toe had je de HOI-cijfers, een woord dat bij mijn vrouw altijd tot lichte hilariteit leidde, waarschijnlijk omdat het klinkt naar feesthoedjes en slingers, terwijl de cijfers zelf doorgaans motregen brengen. Bij de Volkskrant valt dat overigens mee, we houden al jaren een min of meer rechte lijn. En net nu de rapportage wordt gebracht door een ander instituut, krijg ik van de Volkskrant-cijfers een echt hoi-gevoel. Onze papieren oplage is gegroeid met 4,6 procent, naar 267 duizend verspreide kranten. Behalve Trouw, die ook groeit, zijn de andere Nederlandse kranten gedaald, gemiddeld met 4,4 procent. Overigens worden nog steeds elke dag 2,8 miljoen papieren kranten verspreid in Nederland, die 8,6 miljoen mensen bereiken. Een indrukwekkend aantal, twintig jaar na de eerste voorspellingen van onze spoedige dood. Met de rapportage van digitale kranten worstelen ze nog, maar vaststaat dat in die categorie de Volkskrant in Nederland veruit de grootste is. U vindt het hele bericht op de economiepagina's. Waar het aan ligt? Mogelijk hebben we baat bij de nieuwe website en app. Daarmee bereiken we sinds een jaar mensen die online leven, maar wel geïnteresseerd zijn in verdiepende journalistiek. Hoe het ook zij, ik ben blij met de groeiende belangstelling. Feesthoedjes en slingers!

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden