Vergunning blijft uit voor 'tuk-tuk' in Bijlmermeer

Alles is er klaar voor. Drie driewielers staan in de garage. De werving van chauffeurs onder langdurig werklozen kan beginnen....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Nog één handtekening ontbreekt, zegt L. de Ridder, die zich bezighoudt met projecten om de werkgelegenheid en veiligheid in Amsterdam-Zuidoost te verbeteren. Het stadsbestuur moet nog de vergunning geven om personen tegen betaling te mogen vervoeren. En die komt maar niet, al weet De Ridder niet precies waarom.

De stichting Color Cab heeft daarom afgelopen weekeinde een brief gestuurd aan burgemeester Patijn met het verzoek zo snel mogelijk met die vergunning te komen. Anders sterft het project een voortijdige dood.

Het idee is simpel. De afstanden tussen de metrostations en de flats in de Bijlmer zijn groot en de wandeling is 's avonds zeker niet altijd zonder gevaar. De tuk-tuks, met plaats voor drie passagiers, moeten dit gaatje opvullen en volgens een dienstregeling aanvullend vervoer bieden. De rit van hooguit anderhalve kilometer gaat over de fiets- en wandelpaden die de Bijlmermeer rijk is. Een ritje kost 2,50 gulden. Bedrijven vinden het een leuk idee. Meubelgigant Ikea wil een vergrote Aziatische taxi met aanhangwagen voor grote stukken bagage laten rijden tussen de vestiging in Zuidoost en het metrostation Bullewijk.

Verder kan de proef beginnen tussen de metrostations bij de zogenoemde K-wijk. Op den duur is er volgens de plannen plaats voor vijftig tuk-tuks, die werk bieden aan honderd mensen.

De gemotoriseerde driewielers zijn al sinds enige tijd in Nederland. De Rijksdienst voor het Wegverkeer staat toe dat ze op de weg komen, mits ze niet harder kunnen dan veertig kilometer per uur. In de Bijlmer wordt die snelheid niet gehaald. Daar rijden ze hooguit twintig kilometer per uur op de fietspaden.

Volgens afspraak moeten de tuk-tuks op 1 april gaan knetteren. 'Langer wil Ikea geen uitstel meer geven', zegt De Ridder. 'We zijn er al sinds voorjaar 1995 mee bezig en we kunnen niet blijven wachten.'

De gemeente zegt dat er bezwaren zijn tegen deze vorm van openbaar vervoer. De taxibedrijven, de verkeerspolitie en het gemeentevervoerbedrijf zijn er niet blij mee. De Ridder zucht diep. 'Ik heb het al zo vaak gezegd. We zijn geen taxi, we komen niet op de weg, en vullen alleen het gat op tussen de metrostations en de flats. Ik begrijp het niet. Het is niet in je voordeel als je alles volgens de regels wilt doen.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden