Verguisde Krosse krijgt eerherstel

Met hoon overladen trok directeur J. Krosse van de sociale dienst in Rotterdam vorig jaar de deur achter zich dicht....

Van onze verslaggever

Hans Horsten

TILBURG

Onlangs seponeerde het Openbaar Ministerie de zaak tegen Krosse. Er resteert nu nog een arbeidsconflict tussen hem en de gemeente, dat voor de bestuursrechter uitgevochten zal worden.

Dat uitgeverij Samson hem vroeg voor de serie De effectieve manager een analyse over de sociale dienst Rotterdam te schrijven, zal Krosse wederom hebben ervaren als een oppepper voor zijn geschonden blazoen. In Tilburg, de plaats waar hij tien jaar wethouder was, hield hij maandag in het gemeentehuis het boekje De Sociale Dienst. Dienst of niet? ten doop. 'Men vond mij de aangewezen persoon hiervoor. Daaruit spreekt een waardering voor mijn kwaliteiten', zegt hij.

Niet dat het volgens Krosse nog nodig is terug te vechten. Hij is terug als interim-manager en organisatiedeskundige bij semi-overheidsbedrijven; activiteiten die inmiddels bijna zijn uitgegroeid tot een volledige dagtaak. 'Na dat sepot was het beeld dat er een smet aan mij kleeft, verdwenen. Dat was doorslaggevend. '

De gemeente Rotterdam stelde indertijd keihard dat Krosse 70 duizend gulden uit de dienstbegroting had gebruikt om een privé-woning op de Kop van Zuid in te richten. De ex-directeur kijkt echter niet in wrok om. Geen letter wijdt hij in zijn boekje aan de affaire. 'Ik was niet ingehuurd om een sleutelroman te schrijven. Wel probeer ik uit de doeken te doen hoe je van een sociale dienst een klantgerichte en dienstverlenende organisatie kunt maken.'

Met dat doel werd hij in 1995 ook door wethouder H. Simons aan het hoofd van de sociale dienst in Rotterdam geplaatst. De vastgeroeste instelling moest een soepel draaiende uitkeringsfabriek worden. Krosse ging decentraliseren en maakte de organisatie platter. Toen Krosse in 1997 met veel rumoer van zijn voetstuk viel, haalden veel personeelsleden binnen de dienst opgelucht adem.

Zijn inzichten over het goed functioneren van een sociale dienst zijn er echter niet door veranderd. 'Nog steeds weten veel sociale diensten niet hoe hun cliënt er uitziet. Daar ligt de grondfout.' Hij vindt wél dat deze taak in publieke handen moet blijven. 'Anders verliest het openbaar bestuur het contact met de onderkant van de samenleving.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden