Column

Vergeet deze film, probeerde het universum duidelijk te maken

Zeventien jaar werken aan een film over een man die tegen windmolens vecht. Terry Gilliam overkwam het.

Scène uit The Man Who Killed Don Quixote. Beeld ap

Het staat er echt. Op Facebook verscheen afgelopen zaterdag een historisch bericht. 'Na zeventien jaar zijn we klaar met het filmen van The Man Who Killed Don Quixote. Ik wil m'n team en iedereen die in dit project geloofde ontzettend bedanken. Quixote vive! (Leve Quichot!)'

Wat? Regisseur Terry Gilliam heeft het zelf gepost, op zijn eigen Facebookpagina, dus het moet wel waar zijn. Toch blijft het moeilijk te geloven, dat er echt een Don Quichot-film van het ex-Monty Python-lid zal verschijnen in de bioscoop.

Vier keer begon hij aan een film op basis van het verhaal van de Spanse schrijver Cervantes. De eerste poging, in 2000, liep onder meer stuk op een overstroming, overvliegende militaire vliegtuigen en een acteur die van het ene op het andere moment werd opgenomen in het ziekenhuis. Dit alles gebeurde in zes dagen. Daarna ging de stekker eruit, allemaal te zien in de heerlijke achter-de-schermendocumentaire Lost in La Mancha (2002).

Een andere regisseur had het er misschien bij gelaten. Maar niet Gilliam. Hij deed nog een poging in 2008. En in 2014. En dit jaar dus. Johnny Depp werd vervangen door Ewan McGregor, die werd vervangen door Adam Driver. Het geld raakte op. Beoogd hoofdrolspeler John Hurt overleed aan kanker. Altijd was er iets: vorige maand nog bepaalde een rechter dat Gilliam na een ruzie met zijn producent onwettig aan het draaien was.

Je zou kunnen denken dat het universum zeventien jaar lang heeft geprobeerd Gilliam duidelijk te maken dat hij dit project moet vergeten. Geeft ook niets, de grootste regisseurs hebben zo'n door omstandigheden onafgemaakte, mythisch geworden film. Stanley Kubricks Napoleon. Alfred Hitchcocks Kaleidoscope. Sergei Eistensteins ¡Que Vive México!, Orson Welles' The Other Side of the Wind. Jodorowsky's Dune. Paul Verhoeven had (heeft?) 'die Jezusfilm'. Wat is er mooier dan stranden op een film over een man die tegen windmolens vecht?

Voor de regisseur was het juist een 'ziekelijke obsessie' geworden, vertelde hij de Spaanse krant El país. Het voelde als een 'tumor die verwijderd moest worden'.

Toch is er een punt waarop de film het verhaal eromheen niet meer kan overtreffen. Een moment waarop je het als regisseur niet meer kan winnen van de mythe. Is Gilliam dat punt al voorbij? We gaan het zien, ergens de komende jaren. Hopelijk. Want in godsnaam, Gilliam, maak een back-up, houd iedereen te vriend, let op je gezondheid en bewaak de originele versie van het materiaal zelf. Je weet nooit.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden