'Verdwenen MH370 bevindt zich niet in Indische Oceaan'

Directeur en CEO van Emirates Airlines Sir Tim Clark gelooft niet dat de vermiste Malaysian Airlines vlucht MH370 in de Indische Oceaan is neergestort. Volgens Clarke vloog het toestel bovendien niet op de automatische piloot, zoals nu gedacht wordt. Dat heeft hij gezegd in een interview met Der Spiegel.

Deze afbeelding, afkomstig van de JACC, toont het zoekgebied naar de vermiste Malaysian Airlines vlucht MH370 in de Indische Oceaan ten westen van Australië. Beeld epa

'Naar mijn idee werd MH370 tot het einde bestuurd', aldus Clark tegen de Duitse krant. De Britse Emirates topman gelooft niet dat het toestel van Malaysia Airlines, dat in maart dit jaar spoorloos verdween, op de automatische piloot stond. Volgens Clark heeft iemand de besturing van de Boeing 777 overgenomen alvorens het van de radar verdween.

'In de geschiedenis van de civiele luchtvaart is er geen enkel incident boven water geweest dat niet voor op zijn minst vijf of tien procent viel na te trekken', aldus Clark. 'Maar MH370 is simpelweg verdwenen. Dat roept bij mij een zekere mate van verdenking op.'

In het interview is Clark kritisch over het gebrek aan transparantie over het onderzoek. Hij wil weten wie er aan boord waren en wat zich precies in de laadruimte van het toestel bevond. 'Details waar sommigen duidelijk kennis over hebben.'

Directeur van Emirates Airlines Tim Clark. Beeld epa

Transponders handmatig uitgeschakeld

Clark (64) wordt gezien als een expert op het gebied van de luchtvaartindustrie. Van de Boeing 777, het model van de verdwenen MH370, heeft Emirates 127 stuks in gebruik, meer dan welke andere luchtvaartmaatschappij ter wereld.

Volgens de luchtvaartbaas beschikt de Boeing 777 over de meest geavanceerde communicatie- en volgsystemen. Maar die kunnen nu nog door piloten bediend worden. Een beter trackingsysteem, waar na de verdwijning van MH370 voor gepleit werd, is naar zijn idee dan ook niet nodig. Wel moet ervoor gezorgd worden dat het niet langer mogelijk is om deze transponders vanuit de cockpit uit te schakelen.

Hoewel het niet makkelijk is en piloten er ook niet op getraind worden, zou het wel degelijk mogelijk zijn om handmatig een vliegtuig van de radar te doen verdwijnen. Clark is van mening dat dit scenario op vlucht MH370 van toepassing is.

Spoorloos

Dat zou betekenen dat het toestel zich heel ergens anders kan bevinden dan de in de Indische Oceaan, waar voor het laatst communicatie was met de Boeing. Het zoekgebied is inmiddels uitgebreid naar een zuidelijker gebied, maar nog altijd is er geen spoor van het vliegtuig of de inzittenden.

'Onze ervaring is dat wanneer een vliegtuig is neergestort in water, er altijd iets is. We hebben niets gezien dat er categorisch op wijst dat dit toestel zich bevindt waar ze zeggen.' Het enige bewijs zijn de elektronische broodkruimels die door Clark in twijfel worden getrokken.

Toestellen van Malaysia Airlines in Kuala Lumpur. Beeld epa
Een 3D-model van de bodem van de Indische Oceaan. Beeld epa

Onopgelost mysterie

Vlucht MH370 van Malaysia Airlines verdween op 8 maart van de radar, toen het vliegtuig met 239 inzittenden van Kuala Lumpur naar Peking vloog. Volgens de laatste analyse van het Australian Transport Safety Board (ATSB) maakte vlucht MH370 op zijn route een ongeplande bocht naar links en stortte het in de Indische Oceaan nadat de brandstof was opgeraakt. Een onderzoeksschip van het Nederlandse bedrijf Fugro brengt momenteel de zeebodem in kaart. ATSB hoopt binnen een jaar het vliegtuig te kunnen opsporen.

Clark maakt zich zorgen dat ook deze zoektocht niets zal opleveren en dat de verdwijning van MH 370 te boeken zal gaan als een van de grote onopgeloste mysteries van de luchtvaart. 'Dat mogen we niet laten gebeuren. We moeten weten wat de verdwijning van het vliegtuig heeft veroorzaakt.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden