Verdubbelde winst Twitter, belegger toch ontevreden

Twitter heeft eindelijk goed nieuws voor haar beleggers. Er valt toch geld te verdienen aan de half miljard tweets die dagelijks de wereld in worden geslingerd, zo kon het bedrijf dinsdagavond laat melden bij de presentatie van de cijfers over het eerste kwartaal.

AMSTERDAM - Mooi, want er bestond onzekerheid over de vraag of het verliesgevende Twitter in staat is een lucratief bedrijfsmodel te ontwikkelen. Maar de twitterfeed bevatte ook slechter nieuws. De groei van het aantal gebruikers blijft achter bij de verwachting.


Ruim 250 miljoen actieve maandelijkse gebruikers heeft Twitter nu. Dat is enorm, maar hun aantal is vergeleken met een kwartaal geleden maar met 5 procent gegroeid. Dat was een tegenvaller voor beleggers, die vinden dat minstens een half miljard gebruikers nodig zijn, wil het bedrijf een gezonde toekomst tegemoet gaan. Een kwartaal eerder was de groei ook al gering. Dus ging de koers met 8,7 procent omlaag.


Er is meer reden tot zorg. Actieve twitteraars posten minder vaak dan een jaar geleden. Er lijkt onder hen sprake van enige twittermoeheid. En dan zijn er nogal wat sluimergebruikers: slechts 20 procent van de Amerikaanse twitteraars logt minstens een keer per maand in, tegen ruim 70 procent van de facebookers. De verdiensten vielen ook nog eens tegen: per duizend keer dat een timeline werd bekeken, haalde Twitter 1,44 dollar (1,05 euro) aan inkomsten binnen. Een kwartaal eerder was dat nog 1,49 dollar. Als is het vierde kwartaal doorgaans een van de betere.


In de tussentijd zegt het concern er alles aan te doen het gebruiksgemak te vergroten. Beginners zouden moeite hebben hun weg te vinden in de onlinespraakbarrage, in tegenstelling tot Facebooknieuwkomers, die aan de hand worden genomen bij het vinden van vrienden. Ook zegt Twitter dat het voor adverteerders een interessant medium is: gebruikers die tijdens het tv-kijken Twitter inschakelen als tweede scherm, zouden eerder geneigd zijn te blijven hangen bij televisiecommercials. Ook zouden Twitter-tv-kijkers eerder online-aankopen doen.


Of deze argumenten voldoende zijn om beleggers enthousiast te maken, is de vraag. Sinds begin van dit jaar zijn de aandelen Twitter bijna 40 procent in waarde gedaald.


#balen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden