Verdronken glorie

De Costa Concordia liep vier jaar geleden op de Italiaanse rotsen. Fotograaf Jonathan Danko Kielkowski kon in 2014 tot zijn verbazing ongehinderd naar het wrak zwemmen.

Het typische van luxeschepen is dat hun namen alleen de geschiedenis ingaan als ze tragisch aan hun eind komen. Het adjectief 'roemloos' wordt vaak gebruikt in combinatie met het substantief 'ondergang', echter: nooit als het over de ondergang van een reusachtig schip gaat. Was de Titanic in de nacht van 14 op 15 april 1912 niet op een ijsberg gelopen terwijl de orkesten aan boord doorspeelden, dan had het intikken van die naam op Google nu geen 87.500.000 resultaten opgeleverd.

Op de kop af een eeuw later, in de avond van 13 januari 2012, klonk er de muziek toen de Costa Concordia voor de kust van Isola del Giglio een rots raakte. 2.550.000 zoekresultaten geeft Google voor deze gedoemde boot, meer dan die voor alle nog varende schepen van de Italiaanse cruisemaatschappij Costa Crociere bij elkaar. Wordt de ondergang van de Costa Concordia straks verfilmd met Leonardo DiCaprio in de rol van de onverantwoordelijke kapitein Francesco Schettino en Kate Winslet als de Moldavische maîtresse voor wie de kapitein meer aandacht had dan voor de koers van zijn schip, dan zal de naamsbekendheid nog verder toenemen. Voor Schettino's versie van het verhaal kunnen scenarioschrijvers putten uit zijn afgelopen weekeinde verschenen autobiografie: de kapitein, die vorig jaar tot zestien jaar cel werd veroordeeld, voelt zich honderd procent 'zondebok'.

De Costa Concordia was een derde groter dan de Titanic en bood plaats aan anderhalf keer zoveel passagiers: 3.780. Bij de ramp met de Titanic kwamen meer dan 1.500 mensen om het leven, bij die met de Costa Concordia 32. Van de restanten van de Titanic hebben we alleen wat foto's die jaren na de ramp werden genomen op de bodem van de Atlantische Oceaan.

Dankzij de Duitse fotograaf Jonathan Danko Kielkowski weten we precies wat er geworden is van de eetzalen, de danszalen en de hutten van de Costa Concordia. De Concordia werd in de jaren 2012-2013 geborgen en eind juli 2014 voor sloop naar Genua versleept. Op een zondagochtend in augustus 2014 zag Kielkowski het illustere scheepswrak in de verte liggen. In de media werd de Costa Concordia destijds omschreven als 'het best bewaakte wrak uit de geschiedenis'. In de praktijk bleek dat mee te vallen. In het Italië van de zomerse zondagochtend was van toezicht zelfs geen sprake. Kielkowski besloot naar de Concordia toe te zwemmen, een klein opblaasbootje fungeerde als transport voor zijn camera's. Niemand aan wal riep hem na, aan boord ontbraken zowel versperringen als bewakers. In de uren erna bezocht de fotograaf restaurants, eetzalen, casino's, zwembaden, theaters, bioscopen, danszalen, gangen, galerijen, trappenhuizen, fitnesszalen en hutten in diverse prijsklassen. Het resultaat waren beelden die je nooit ziet in folders van cruises.

Jonathan Danko Kielkowski CONCORDIA, White Press, 110 pagina's, € 49,-, www.whitepress.com
Jonathan Danko Kielkowski CONCORDIA, White Press, 110 pagina's, € 49,-, www.whitepress.com
Jonathan Danko Kielkowski CONCORDIA, White Press, 110 pagina's, € 49,-, www.whitepress.com
Jonathan Danko Kielkowski CONCORDIA, White Press, 110 pagina's, € 49,-, www.whitepress.com
Jonathan Danko Kielkowski CONCORDIA, White Press, 110 pagina's, € 49,-, www.whitepress.com
Jonathan Danko Kielkowski CONCORDIA, White Press, 110 pagina's, € 49,-, www.whitepress.com
Jonathan Danko Kielkowski CONCORDIA, White Press, 110 pagina's, € 49,-, www.whitepress.com
Jonathan Danko Kielkowski CONCORDIA, White Press, 110 pagina's, € 49,-, www.whitepress.com
Jonathan Danko Kielkowski CONCORDIA, White Press, 110 pagina's, € 49,-, www.whitepress.com

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.