NieuwsInfluencers

Verdienmodel vloggers op de schop: producten aanprijzen in ruil voor geld mag niet meer

Populaire vloggers mogen in hun video’s binnenkort geen producten meer aanprijzen in ruil voor geld op YouTube. Dat bevestigt het Commissariaat voor de Media na vragen van het FD. De nieuwe regels, gebaseerd op de per 1 november gewijzigde Mediawet, leggen een bom onder het verdienmodel van veel bekende vloggers.

Vlogger Enzo Knol signeert de eerste exemplaren van zijn eigen munt, de 'Knolmunt'.Beeld ANP

Grote bedrijven betalen makers van online videoblogs tienduizenden euro’s voor een enthousiaste vermelding. De betalingen zijn veruit hun belangrijkste inkomstenbron. Maar de nieuwe regels schrijven voor dat vloggers hun kijkers niet meer mogen aansporen om iets te kopen en een product geen ‘overmatige aandacht’ mogen geven.

Voor de bekende vlogger Enzo Knol (2,5 miljoen abonnees op YouTube) betekent dit bijvoorbeeld dat hij zich nog wel mag laten betalen om vissticks van Iglo te eten, maar niet drie keer mag zeggen hoe lekker hij ze vindt. Terwijl juist de aanbeveling de grote kracht is van zogenoemde influencermarketing. 

Vloggers hebben veel invloed op koopgedrag, bleek uit een enquête in opdracht van overheidsplatform Wijzer in Geldzaken. De helft van de kinderen koopt weleens iets na dit te hebben gezien in een vlog, terwijl vooral jonge kinderen en vmbo-scholieren sluikreclame niet herkennen, aldus een onderzoek in opdracht van het Commissariaat voor de Media. 

Als een vlogger voortaan een product in beeld brengt, zonder expliciete aanprijzing, moet aan het begin en einde van het filmpje worden aangegeven dat de vlog reclame bevat. Dat gebeurt nu vaak nog niet, hetgeen bij kijkers tot verwarring leidt over wat reclame is en wat niet. In vlogs voor kinderen jonger dan 12 jaar mogen straks helemaal geen gesponsorde producten meer voorkomen.

Leggen de nieuwe reclameregels echt een bom onder het verdienmodel van vloggers? Britt Hogenhuis van &.agency denkt dat de soep niet zo heet gegeten wordt. Haar Amsterdamse marketingbureau voor influencers rekent vloggers als Monica Geuze, Manon Tilstra, Jolielot en Sanny Verhoeven tot haar klantenkring. Hogenhuis en haar influencers helpen merken onder de aandacht te brengen bij een jong miljoenenpubliek van Instagrammers en YouTube-kijkers. Bijvoorbeeld het gezichtspoeder van Laura Mercier via de vlogs van Monica Geuze, de joggingbroeken van KCST via styliste Lonneke Nooteboom of de veganistische gehaktballen van Future Farm via tv-presentatrice Geraldine Kemper.

‘Het gaat erom dat je heel duidelijk communiceert naar je volgers dat het om een betaalde samenwerking gaat met een product’, zegt Hogenhuis. Soms gaat dat mis, zoals vorige maand toen Monica Geuze op de vingers werd getikt door de Reclame Code Commissie om haar sluikreclame voor de Zweedse zelfbruiner Tanrevel. Naar eigen zeggen was Geuze ‘vergeten’ te melden dat het om een betaalde samenwerking ging. ‘Maar zolang je er transparant over bent dat het om sponsored content gaat’, zegt Hogenhuis, ‘is er niets aan de hand. Dus het idee dat het hele verdienmodel van influencers nu kapot gaat, zie ik zelf niet zo.’

Het is niet duidelijk wanneer de regels precies ingaan. Wie er precies onder valt, moet nog op Europees niveau worden besproken. Verwacht wordt dat ‘hobbyvloggers', videomakers zonder substantieel verdienmodel, buiten schot blijven.

LEES OOK:

Vloggers overtreden regels met sluikreclame, stelt Reclame Code Commissie vast

Hoe is het leven als fan van een influencer? ‘Ik ben de hele dag bezig met Famke Louise’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden