Column

Verdiende Daan Roosegaarde karaktermoord in College Tour?

Tv-recensie Haro Kraak

Had kunstenaar Daan Roosegaarde een publieke afranseling in College Tour verdiend?

Kunstenaar Daan Roosegaarde was te gast bij College Tour.

Na het bekijken van de pijnlijke ontmoeting tussen Twan Huys en kunstenaar Daan Roosegaarde verkeerde ik een journalistieke spagaat: m'n principes wijdbeens gestrekt en het instinct ertussenin. Had Roosegaarde deze publieke afranseling ergens, al was het maar een beetje, verdiend? Of was het juist de integriteit van de makers van College Tour die we in twijfel moeten trekken?

'Wat zijn we aan het zeiken?', vroeg Roosegaarde nadat hij voor de derde keer was geconfronteerd met een filmpje waarin forse kritiek op zijn intenties werd geuit. Kort samengevat: hij zou veel van zijn ideeën hebben gejat, hij is een narcist die zich wel erg graag onder socialites begeeft en zijn werk zou bovendien showelementen bevatten: lichtgevende wegen, een duurzame dansvloer, een Van Gogh-fietspad, een smogvrije toren.

En weg was Roosegaarde. 'Even plassen', zei hij nog, om achttien minuten later met een uitgewrongen blaas en nieuw hervonden zelfvertrouwen naast Huys te gaan zitten.

Aan het eind van het jaar zal dit vast een van de fragmenten worden die we als spraakmakendste tv-moment terugkijken. Maar met scherp interviewen hebben die fragmenten doorgaans weinig te maken - het zegel van zelfbeheersing wordt alleen verbroken, er gebeurt iets ongebruikelijks op tv: er wordt van het script afgeweken.

Niets zo fascinerend als uitvergroot ongemak.

Na afloop verklaarde de redactie van College Tour dat er tijdens de research meerdere voorbeelden waren opgedoken waarbij Roosegaarde werd beschuldigd van het pikken van ideeën, om vervolgens zelf met de eer te strijken. Dat móét je hem wel voorleggen toch?

Dat is maar net de vraag. Wie serieus onderzoek doet naar een succesvol persoon zal in zijn kielzog altijd rancuneuze mensen vinden. In het geval van Roosegaarde concludeerde College Tour dat het geen toeval kon zijn. Wie heeft er nu zo veel vijanden?

Kunstenaar Daan Roosegaarde. Beeld anp

Willem Holleeder bijvoorbeeld - om maar iemand te noemen. Of zou die ze allemaal uit de weg hebben geruimd? Hoe dan ook: je hebt als redactie altijd een keuze. Je kunt een veroordeelde crimineel vrijwel kritiekloos ondervragen of je kunt een gevierde kunstenaar in een mes laten lopen.

Hoofd, maaiveld, tsjak.

College Tour is bedoeld om het succes van een bekendheid te ontleden, zou ik zeggen. Of het nu Desmond Tutu of Doutzen Kroes is - de studenten mogen van hem of haar leren, vrienden en handlangers blikken terug op een geslaagde carrière en Huys stelt af en toe een kritische vraag om het spannend te houden. Wellicht is hij het niet eens met deze interpretatie van het format en zoekt Huys met de aflevering van vrijdag (of die van twee jaar terug met Jeremy Paxman) een rechtvaardiging voor zijn interview met Holleeder: zie je wel, in College Tour hoef je iemands loopbaan niet te vieren.

Karaktermoord, is het programma daar dan geschikt voor? Iets anders was er niet van te maken. En hoe vaker ik het interview terugkeek, des te meer ik me kon vinden in de woorden van Roosegaarde: 'Fuck you.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.