Verdien ik wel genoeg: Het genot van onstuimige groeipijntjes, 10.000 euro erbij

Iedere week beantwoordt de Volkskrant een beloningsvraag van een lezer in de rubriek Verdien ik wel genoeg. Deze week de 29-jarige Francien, online marketeer voor een winkel. Het bedrijf is groeiende en is nu toe aan het opstellen van een loongebouw. Verdient Francien met een brutosalaris van 2.650 euro voldoende?

© THINKSTOCK

Dilemma
Francien (29) is online marketeer voor een winkel. Ze vervult deze functie sinds drie jaar. Na de universitaire opleiding marketing management, is ze direct aan de slag gegaan bij haar huidige werkgever. Deze is, zo blijkt uit haar beoordelingen, zeer te spreken over Francien. Ze is verantwoordelijk voor statistische analyses en adverteren op internet, waarvoor ze een budget van 1 miljoen euro heeft. Ze werkt zelfstandig en stuurt bovendien een medewerker en een stagiair aan.

De organisatie is sinds de komst van Francien gegroeid van dertig tot zeventig werknemers. De salarissen zijn tot nu toe afhankelijk geweest van de onderhandelingskwaliteiten van de medewerkers. De winkel wil nu professionaliseren door een loongebouw op te zetten. Francien wil om die reden weten of haar huidige bruto maandsalaris van 2.650 euro een redelijke vergoeding is voor haar arbeid.

Iets onder gemiddeld
'Op basis van de beschrijving van je werkzaamheden en ervaring ligt een marktconform salaris tussen 2.700 en 3.700 bruto per maand (op fulltime basis). Jouw salaris met 2.650 ligt net iets onder het gemiddelde. Maar, enkel de vergelijking op het vaste salaris zegt natuurlijk niet zo veel. In functies in de (online) marketing is nogal eens sprake van variabele beloning, die het totaalpakket behoorlijk kan 'opkrikken'. En wat dacht je van het aantal vakantiedagen, een eventuele eindejaarsuitkering of 13e maand, onkostenvergoeding of pensioen? Je noemt geen van deze zaken, maar ze bepalen wel degelijk de waarde van je totale pakket aan arbeidsvoorwaarden.'

'Zonder loongebouw, hoe basic ook, is het lastig uitlegbaar waar het salaris op is gebaseerd. En dus gissen of de beloning intern en extern in verhouding is. Vooral interne verhoudingen kunnen nogal eens zoek zijn bij relatief jonge organisaties. Salarisverschillen zijn dan vaak niet gebaseerd op functiezwaarte, competenties of prestaties, maar meer een weerspiegeling van iemands onderhandelingsvaardigheden. Goede zaak dus dat je werkgever orde op zaken laat stellen en een loongebouw laat optuigen.'

Maartje Elderhuis, senior adviseur Berenschot

Te laag
'Hoewel jij vooral tactisch en operationeel niveau bezig bent, is jouw salaris te laag. Op dat niveau verdien je nu eenmaal (veel) minder dan medewerkers die beslissingen nemen die betrekking hebben op het voortbestaan en de continuïteit van de organisatie (strategisch niveau). Klopt het dat jij vooral uitvoerend bezig bent? Ook vraag ik mij af welke groei jij hebt doorgemaakt sinds het aantal medewerkers meer dan verdubbeld is? Zijn jouw werkzaamheden 'zwaarder' geworden?'

'De webmarkt is al jaren aan een onstuimige groei bezig en die groei kent pijntjes. Zo is er in menige organisatie klachten over de onduidelijkheid over de plaats, inhoud en waardering van de functie. Reden voor groter groeiende organisaties om met functiebeschrijvingen, loongebouwen en personeelsreglementen klare wijn te schenken. Ook jouw organisatie verlaat de pioniersfase en is inmiddels in de stabilisatiefase beland. Weet tot slot dat menig organisatie in jouw branche leunt op de loyaliteit en inzet van webprofessionals en daar weinig waardering tegenover zetten.'

'Met de antwoorden op de vragen uit het eerste blok, bestudering van het functieprofielenboek van Cascadis (deze beroepsvereniging vertegenwoordigt niet jouw branche, maar wellicht bevat de PDF waardevolle informatie) en het uiteindelijke loongebouw kun jij je ongerustheid over een fair salaris meer feitelijk onderbouwen. Geduld wil wel eens een schone zaak zijn.'

Jacco van den Berg, directeur Van den Berg Training & Advies

Groei van 10.000
'Wanneer ik jouw functie bekijk en vergelijk met de betaling in de markt voor niet-beleidsbepalende marketingmedewerkers of marketeers, dan ligt jouw salaris redelijk in de buurt van het 'marktconforme' salaris. Althans voor medewerkers met slechts enkele jaren ervaring in het vak. Wel zul je wanneer je met de markt vergelijkt de komende jaren nog een groei in jaarsalaris mogen verwachten van zeker 10.000 euro om op marktconform niveau te blijven. Bij een inhoudelijk ongeveer gelijkwaardige functie. Wacht dit niet af maar maak hierover afspraken met je werkgever! De komst van een loongebouw, bij voorkeur onderbouwd met functiewaardering, moet je beloningsperspectief bij deze werkgever duidelijk maken. Het is dan natuurlijk wel van belang dat je goed gepositioneerd wordt in dit loongebouw. Bespreek dit te zijner tijd met je werkgever.'

'Je manager bepaalt de strategie en de grote lijnen, jij voert dit uit. Wanneer jij in de toekomst een grotere rol zou gaan spelen bij de bepaling van de marketingstrategie en het marketingbeleid, dan zou jou functie inhoudelijk zwaarder worden en zou je natuurlijk een hogere beloning mogen verwachten. Ook over zo'n ontwikkelingsperspectief zou je een gesprek met je werkgever kunnen voeren. Hij is immers altijd zeer positief over jouw functioneren geweest. Belangrijk is dat je met veel plezier werkt en hopelijk ook blijft werken. En je naarmate je meer ervaring opdoet kun je natuurlijk beter geëquipeerd eens elders rondkijken wat daar je loopbaanperspectieven zijn.'

Ron Peters, Adviseur Beloning & Functiewaardering FNV Bondgenoten

Verdien jij wel genoeg?
Heb je ook het idee dat je te weinig verdient of dat je recht zou hebben op een bonus, een leaseauto of een telefoon? VKbanen geeft advies en beantwoordt al je beloningsvragen. Mail naar banen@volkskrant.nl en wij sturen je een vragenlijst. Na het invullen van deze lijst zal onze panel van experts zich over je vraag buigen. Het salarisadvies komt geanonimiseerd op zowel vkbanen.nl als in de Volkskrant.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.