Verbreding A27: VVD positief, Kamerfracties oppositie tegen besluit

De meerderheid van de Tweede Kamerfracties reageerden negatief op het plan van minister Melanie Schultz van Verkeer om de A27 bij Utrecht te verbreden. Het plan kreeg alleen steun van de VVD en CDA, terwijl PvdA het besluit 'respecteert'.

De A27 Beeld ANP

SP-Kamerlid Farshad Bashir: 'Dit is een forse klap in het gezicht van de mensen in Utrecht en een schoffering van de belastingbetaler. De verbreding van de A27 is onnodig en veel te duur. De minister wil ruim 1 miljard euro uitgeven voor een verbreding van een klein stuk van de A27, een absurd bedrag en niets anders dan geldsmijterij. Zeker als je daarmee ook nog een deel van natuurgebied Amelisweerd vernietigt. Ik heb ook vraagtekens bij dit hele onderzoek. VVD-Kamerlid Ton Elias claimde bij voorbaat al dat de verbreding in de huidige situatie binnen de bak niet kon. De VVD had de conclusie dus al getrokken. Dit onderzoek was dus niet meer dan een poppenkast om de PvdA tegemoet te komen.'

De PvdA 'respecteert' het besluit, maar zegt ook dat het met het oog op de natuur liever een andere oplossing had gezien. 'Gelet op de verkeersveiligheid gaan we ermee akkoord.'

Afwachten
Wethouder Frits Lintmeijer van de gemeente Utrecht: 'Ik ben benieuwd wat de Tweede Kamer hierover gaat zeggen. De gemeenteraad van Utrecht had graag gehoord dat twee keer zes rijstroken binnen de bestaande bak een prima oplossing was. Maar dat is niet de conclusie van de commissie. De minister denkt daarom dat het niet veilig genoeg is. We zouden manieren kunnen bedenken om het toch veilig te maken. Het roept ook vragen op over de veiligheid van de huidige situatie, want aan één kant liggen nu al zes rijstroken. Opvallend is ook dat er geen maatschappelijke kosten- en batenanalyse is gemaakt. Het is belangrijk dat dat alsnog goed wordt gedaan.'

De Provincie Utrecht is blij met het besluit en gaat er nu alles aan doen om het plan zo snel mogelijk in werking te stellen. Gedeputeerde Remco van Lunteren van de provincie Utrecht: 'Dit rapport geeft aan dat het genomen besluit het juiste is. Daar ben ik blij mee. Nu hoop ik dat we snel aan de slag kunnen en de draad weer oppakken. Nu het beeld helder is, gaan we wat mij betreft meteen aan de gang. Er moet vooral worden gepraat over het hoe: hoe gaan we de weg inpassen, hoe houden we rekening met de leefbaarheid?'

'Dom'
Tweede Kamerlid Liesbeth van Tongeren van GroenLinks: 'De bomen bij Amelisweerd kappen voor meer asfalt is zo ongeveer het domste wat deze minister kan doen. GroenLinks blijft zich verzetten tegen de asfaltplannen van minister Melanie Schultz. De modellen waarop zij zich baseert zijn verouderd. Jonge generaties reizen anders en mensen werken meer thuis. De voorspellingen die uitgaan van steeds toenemend autoverkeer kloppen al jaren niet meer. De maatschappelijke baten van verbreding van de A27 wegen op geen enkele manier op tegen de kosten. Het is onbegrijpelijk dat de minister in tijden van financiële crisis grote bedragen wil uittrekken voor een onnodige superhighway.'

'Historische vergissing'
Jan Korff de Gidts van de actiegroep Kracht van Utrecht/Vrienden van Amelisweerd: 'Het is een historische vergissing, een besluit dat te bizar voor woorden is. Het knelpunt in de A27 bij Utrecht behoort niet eens tot de file-top 50. De minister wil nog wel de maatschappelijke kosten en baten laten doorrekenen, maar dan alleen voor haar eigen variant. Hoe kan de Kamer nou iets vergelijken als er geen alternatieven worden geanalyseerd? Zeker als het gaat om snelweg die zijn weerga in Nederland nog niet kent.'

'Zonde van de tijd'
Het CDA noemt het plan een onderzoek naar de bekende weg. CDA-Kamerlid Sander de Rouwe: 'De commissie-Schoof bevestigt wat we al wisten: voor een veilige en vlotte doorstroming zijn de rijstroken noodzakelijk. Zonde van de tijd. Zonde van het geld en alleen bedoeld om de besluiteloosheid van VVD en PvdA te verbloemen. Wij roepen de minister dan ook op om nu eindelijk aan de slag te gaan en de verkeersproblemen bij Utrecht op te lossen.'

De ChristenUnie is teleurgesteld over de verbreding en geeft aan dat het 'veel geld is voor een risicovol project in crisistijd.'

'Goed voor de economie'
Ton Elias, woordvoerder van Verkeer van VVD, is blij dat er eindelijk duidelijkheid is. 'Het is niet alleen goed nieuws voor de automobilist, maar ook voor het verdienvermogen van Nederland', zei hij. 'Het oplossen van verkeersfuiken is goed voor de Nederlandse economie. Schoof schrijft dat de keuzes die eerder gemaakt zijn juist en afdoende waren, dat alternatieven terecht zijn afgevallen en dat een keuze voor twee maal zes in plaats van twee maal zeven rijbanen onvoldoende veilig is. Glasheldere conclusies.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden