Verbreding A1 ongewis door 'fout' ministerie

DEN HAAG - De supersnelle aanleg van wegen heeft vertraging opgelopen. Minister Melanie Schultz van Infrastructuur en Milieu moet van de Raad van State eerst haar huiswerk overdoen voordat ze spitsstroken mag aanleggen op de A1 tussen Bussum en Eemnes.

Minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en MilieuBeeld anp

Inmiddels is het voor vijf wegen die onder de Spoedwet wegbreding vallen nu ongewis of ze wel echt zo snel worden aangelegd. Dankzij de Spoedwet zou bij dertig knelpunten de schop in de grond gaan voor 11 mei 2011, beloofde toenmalig minister Camiel Eurlings. De asfaltmachine zou rollen en niet worden gehinderd door 'juridische rompslomp'.

Toch liggen er nu nog drie zaken bij de Raad van State.
In september 2010, kort voor zijn vertrek, vertelde Eurlings uitgelaten dat 'de Spoedwet de juridische toets had doorstaan'. De A4 bij Leiderdorp mocht na een kwart eeuw juridisch gesteggel worden verbreed. De Spoedwet was 'Raad-van-State-proof', luidde de conclusie.

spierballentaal
Niet helemaal dus, blijkt uit de uitspraak over de A1. Het ministerie heeft oude rapporten gebruikt bij de verkeersberekeningen, en moet nu binnen twaalf weken met realistischer (actuelere) berekeningen komen.

'Eurlings heeft veel spierballentaal gebezigd', zegt D66'er Kees Verhoeven. 'Maar dit is toch echt een fout van het ministerie zelf.' Ineke van Gent (GroenLinks) noemt het 'creatief boekhouden'. 'Het deugt niet.' Van Gent: 'De schoppen in de grond, de draaiende asfaltmachine: het lijkt meer op propaganda dan realistisch beleid.'

De deadline ('in mei staan alle dertig schoppen in de grond') nadert. Volgens Rijkswaterstaat verloopt de Spoedwet soepel. Inmiddels is het werk bij 25 projecten begonnen. 'Bij tien wegen zijn al lintjes geknipt', aldus een woordvoerster.

Bezwaren

Maar bij vijf projecten lijkt de klad erin te komen. Zo is de verbreding van de A2 tussen Eindhoven en Den Bosch uitgesteld wegens meer dan vijfhonderd bezwaren. 'Zorgvuldigheid gaat voor snelheid', aldus Rijkswaterstaat. De verbreding haalt de deadline dus sowieso niet meer. Datzelfde geldt voor de A1. De Raad van State wacht de actuele berekeningen van het ministerie af. Dan volgt een definitieve uitspraak. Dat duurt minstens nog drie maanden.

Bij het hoogste bestuurscollege liggen nog meer wegen op de plank die onder de Spoedwet vallen: de verbreding van de A2 tussen Holen­drecht en Maarssen en de spitsstroken op de A9 tussen Alkmaar en Uitgeest.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden