Column

Verbond van conservatieve katholieken is motor achter pro-Pietpetitie

Hij noemt zichzelf 'leidend in het Zwarte Pietendebat'. Daar is weinig op af te dingen en toch was hij onzichtbaar: Hugo Bos, conservatief katholiek en voormalig ontwerper van ergonomische producten. Totdat hij vorig jaar zijn baan opgaf, omdat hij dus leidend werd in het Zwarte Pietendebat. Nu kan hij daarvan leven, met drie betaalde medewerkers.

Hugo Bos, de man achter de handtekeningen.

Hugo Bos is 'algemeen manager' van de stichting Civitas Christiana. In die hoedanigheid verzamelde hij, aanvankelijk nog tussen het ontwerpen van ergonomische producten door, de 200 duizend handtekeningen voor het behoud van Zwarte Piet die vorig jaar op 5 december zijn aangeboden aan de Amsterdamse burgemeester Van der Laan. Civitas Christiana was toen nog maar net opgericht, om 'een halt toe te roepen aan de verdere afbrokkeling van de Nederlandse cultuur en tradities', door hem zelf en door Michiel Hemminga, die hij kende van de website Catholica. Hemminga is zeg maar de Thierry Baudet van de operatie. Zo schreef hij hun brochure De Mythe van het Multiculturalisme, want multiculturalisme, daar zijn ze bij Civitas Christiana heel erg tegen. Bos geeft me een exemplaar, omdat er 'leuke vragen' in staan. Vraag vier: 'Wat moeten we beginnen nu er zoveel immigranten zijn?' Antwoord: 'Onze eigen identiteit niet verliezen': een moderne catechismus, min of meer.

Interessant is dat Zwarte Piet voor Civitas Christiana een middel is, geen doel. Mijn oog was al blijven haken aan de klinkende namen van de bestuursleden op hun website: Paul Herzog von Oldenburg, Emeterio Ferrés Arrospide , Dr. Caio Xavier da Silveira. Zij leiden zusterorganisaties in Duitsland, Portugal en Brazilië. Civitas Christiana is gelieerd aan de katholieke lekenbeweging TFP, met leden van Polen tot Kameroen. Ze vallen niet onder Rome, zoals Opus Dei. 'Opus Dei richt zich op het verspreiden van geloof, wij verspreiden beschaving.' De letters staan voor de drie pijlers waarvoor ze zich hard maken om ons morele verval te keren: traditie, familie, privé-eigendom. Het bestuur noemt hij 'zeer geciviliseerd', daarom draagt Hugo Bos nu ook elke dag een pak. Zij zijn niet anti-elitair: ze willen zélf een nieuwe conservatieve elite worden.

Toen Hugo Bos zijn Nederlandse tak opzette adviseerden de zusterorganisaties. Vooral de Duitsers leerden hem hoe je à la Greenpeace campagne kunt voeren om donaties te werven. Ze kozen Zwarte Piet als symbool met zeehondjespotentie.

De zusterorganisaties sprongen ook financieel bij, en doen dat nog steeds. Zo betaalde Civitas Christiana de honderdduizenden flyers met de petitie voor Zwarte Piet die vorig jaar in een gehele zaterdagse oplage van De Telegraaf werden gestoken, en ook in een nummer van weekblad Elsevier. 'Ik heb het ook nog tevergeefs geprobeerd bij de Volkskrant.' (Dit klopt: de boodschap was eventueel welkom als advertentie, meldt de hoofdredacteur, dus strikt gescheiden van de redactionele inhoud. 'Maar wanneer de krant een flyer invouwt met een petitie voor Zwarte Piet vind ik het te veel lijken of daar een redactionele zegen op rust'.)

Hier huist zijn kantoor van Civitas Christiana.

Hugo Bos kijkt nog steeds teleurgesteld: hij is trouw Volkskrantabonnee. Moet best een peperdure campagne zijn geweest, zeg ik. 'Dat hangt van je return on investment af'', zegt Bos, 'en die van Zwarte Piet was supergoed.' Hoeveel er dankzij de petitie aan donaties binnenkwam, wil hij niet zeggen, maar als 100 duizend mensen enthousiast een tientje geven? 'Dan heb je al een miljoen, hè.'

De eerste enveloppen voor een nieuwe lucratieve campagne gingen dan ook vorige week weer de deur uit. De nieuwe petitie is gericht aan premier Rutte en de toon van de begeleidende bedelbrief doet ernstig denken aan een actie van pakweg het Rode Kruis na een natuurramp: ('Met elke 20,- kunnen al 40 petities worden verspreid. Geef daarom gul, en verdedig onze geliefde Zwarte Piet!')

Ze hebben nu kantoorruimte in Heilig Landstichting, bij Nijmegen, in het voormalige devotiepark voor katholieken. We hadden afgesproken in een restaurant; Hugo Bos wil daarna nog wel naast me in de auto stappen om er voor de foto heen te rijden. Kan hij me onderweg meteen even uitleggen hoe conservatief hij precies is ('Nou, anticonceptie vind ik bijvoorbeeld supervrouwonvriendelijk').

Bij de kerk slaat hij snel een kruisje. Zwarte Piet blijft 'focuspoint' zolang het geld oplevert, daarna kunnen we door naar een volgend stukje herstel van onze glorieuze christelijke beschaving.

Met Zwarte Piet is het lucratief campagne voeren.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden