Verboden taxi-app leidt tot felle ruzie tussen Kroes en Belgische minister

De beslissing van de Brusselse rechtbank om de taxi-app Uberpop in die stad te verbieden, heeft een fikse ruzie veroorzaakt tussen de verantwoordelijk minister en de Nederlandse Eurocommissaris Neelie Kroes.

Redactie
Neelie Kroes is woest op de Belgische mobiliteitsminister Grouwels: 'Laten we haar anti-mobiliteitsminister noemen' Beeld anp
Neelie Kroes is woest op de Belgische mobiliteitsminister Grouwels: 'Laten we haar anti-mobiliteitsminister noemen'Beeld anp

Gisteren besloot de rechter de app van het internationaal flink aan de weg timmerende bedrijf Uber te verbieden. In de Belgische hoofdstad bood Uber met de dienst 'Uberpop' de mogelijkheid voor particuliere autobezitters om via een app als taxichauffeur te opereren, maar volgens de rechtbank is dat in strijd met de wet, vooral ook omdat de chauffeurs geen vergunning hebben. Als de dienst zijn auto's op de weg houdt, moet een dwangsom van 10.000 euro per overtreding worden betaald.

'Buitengewoon ergerlijk'
De Belgische mobiliteitsminister Brigitte Grouwels liet gisteren doorschemeren best tevreden te zijn met de uitspraak. Volgens haar ging het om een 'wild initiatief dat het inkomen van 3.000 gezinnen bedreigt'. Ook de veiligheid van de gebruikers zou in het geding zijn. Kroes, verantwoordelijk voor technologische vernieuwing in Europa, reageerde woest op haar blog: 'Dit beschermt geen jobs, Madame. Het is buitengewoon ergerlijk.' Ze nodigde iedereen uit om hun ergernis rechtstreeks te tweeten naar Grouwels. 'Dit gaat om het beschermen van een de bestaande taxi-kartel', gaat Kroes verder. 'Grouwels lijkt wel trots op het tegenhouden van technologische vooruitgang. Misschien moeten we haar voortaan de anti-mobiliteitsminister noemen'.

null Beeld reuters
Beeld reuters

'Ultraliberale excellentie'
Grouwels reageerde op haar beurt uiterst verontwaardigd over Kroes' commentaar. 'Het is niet gepermitteerd dat een ultraliberale excellentie denkt zo maar de regels aan haar laars te lappen. Brussel is best bereid om de regels aan te passen. Maar we gaan dat niet hals over kop doen omdat een groot kapitalistisch bedrijf dat wil', zei ze tegen Belgische media. Even daarvoor had ze al verklaard dat iedereen zich uiteindelijk gewoon aan de regels moet houden: 'Dat doen wij helemaal niet om die diensten lastig te vallen, maar de regels zijn in het leven geroepen om de consument te beschermen.' Daarbij is Grouwels ook niet per se tegen het concept van Uber: 'Het is mogelijk dat onze taxidiensten in de toekomst een soortgelijke app gaan gebruiken. Het biedt heel wat voordelen en is technisch niet heel moeilijk om aan te bieden.'

Oneerlijk
De rechtszaak tegen Uber werd aangespannen door taxibedrijven, die in UberPop een oneerlijke concurrent zien. Uber zou geen belastingen betalen en onder de gangbare taxiprijs opereren. De taxibedrijven vonden Grouwels al snel aan hun zijde: de minister liet drie auto's in beslag nemen. Uber liet vanmorgen aan techsite Tweakers weten dat juist de taxibedrijven in Brussel consumenten 'herhaaldelijk tekort hebben gedaan'. 'Als iemand een rechtszaak aan zou moeten spannen, dan zou het de Brusselse consument en de Brusselse taxichauffeur moeten zijn', aldus Uber-woordvoerster Susanne Stulemeijer. Volgens Uber proberen de taxibedrijven hun eigen belangen te beschermen, ten koste van de keuzevrijheid.

Uber is ook in Nederland actief, maar de UberPop-dienst wordt er niet aangeboden. Het bedrijf werkt hier samen met taxibedrijven met een vergunning. Dat is in de meeste steden waar Uber werkt, het geval. Onder namen als Uberpop worden goedkopere ritten aangeboden. De normale app biedt 'dynamische prijzen'. Dat betekent dat bij drukte de prijzen veel hoger dan normaal kunnen liggen.

Plattegrond
Uber laat zijn klanten via de app direct een auto bestellen. Op een plattegrond kunnen gebruikers zien waar de dichtsbijzijnde beschikbare auto's rondrijden. Ritten worden automatisch afgeschreven van de creditcard van de klant.

Inmiddels is de dienst wereldwijd in zo'n 100 steden actief, verdeeld over 33 landen. Her en der kwam het tot conflicten met lokale overheden, maar behalve in Brussel, werd de dienst nog nergens verboden. In Nederland is de service in korte tijd uitgerold in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. In Nederland, maar ook in andere landen zijn ook al andere soortgelijke diensten op poten gezet.

null Beeld reuters
Beeld reuters
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden