Verbindingsweg tussen A13 en A16 bij Rotterdam komt er toch, ondanks alle bezwaren

De verbindingsweg tussen de A13 en A16 ten noorden van Rotterdam mag worden aangelegd. De Raad van State veegde woensdag alle bezwaren van milieuorganisaties en omwonenden van tafel. Hiermee komt een einde aan een jarenlange juridische strijd om het extra stuk snelweg dat de A20 en de A13, die dwars door Rotterdam lopen, moet ontlasten.

Luchtfoto van het Terbregseplein, waar de A16 en de A20 samenkomen. Vanaf 2024 moet het mogelijk zijn om via een tussenweg eenvoudig de A13 te bereiken.Beeld anp

De Natuur en Milieufederatie Zuid-Holland, die samen met natuurorganisaties en omwonenden een zaak aanspande tegen het tracébesluit, is teleurgesteld over de uitspraak. 'Voor ons rest ons niet anders dan ons hier bij neer te leggen en te accepteren dat de weg er gaat komen', zegt Susanne Kuijpers. Beroep is niet mogelijk.

Volgens de organisatie is nut en noodzaak van de weg onvoldoende onderzocht. 'Er is gebruik gemaakt van achterhaalde cijfers. Recentere cijfers laten een lagere verkeersgroei zien, waardoor de voordelen van de weg lager uitpakken', zegt Kuijpers. Ook vreest de organisatie de negatieve gevolgen voor de leefomgeving en de gezondheid van omwonenden van de nieuw aan te leggen snelweg.

Het elf kilometer lange stuk snelweg zal langs en door een aantal natuurgebieden gaan lopen. Een van de bedreigde gebieden is De Vlinderstrik, een natuurgebied dat juist werd gecreëerd om de leefbaarheid aan de noordrand van Rotterdam te vergroten. Dit ter compensatie van de aanleg van de Tweede Maasvlakte.

'Deze weg lost geen problemen op, maar veroorzaakt alleen maar problemen daar waar die niet waren', concludeert Kuijpers. Het doel van de verbindingsweg A13- A16 is het verbeteren van de luchtkwaliteit en leefbaarheid in de stadswijken rondom de drukke A20 en A13 die midden door Rotterdam-Noord lopen.

'Geen grote verbetering'

Maar de commissie MER, die in 2009 de Milieu Effect Rapportage van het tracébesluit beoordeelde, concludeerde echter dat door aanleg van het extra stuk snelweg 'geen grote verbetering wordt bereikt' in deze wijken. Dit omdat nieuwe snelwegen een aanzuigende werking hebben en dus meer verkeer opleveren.

De aanleg van de snelweg zal nog even op zich laten wachten. Eerst zal de nieuwe Blankenburgtunnel worden aangelegd die de A20 en de A15 aan de westkant van Rotterdam met elkaar gaat verbinden. In 2019 wordt met de bouw gestart, in 2024 moet de weg opengaan voor verkeer.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden