VERBIJSTERENDE MIXTUREN

Donemus, de belangrijkste instelling die zich inzet voor de verbreiding van de Nederlandse muziek, is door onverstand van bestuurders binnen en buiten de eigen gelederen gedwongen zijn cd-productie te staken, en dat is voor menig componist een lelijke streep door de rekening....

Die beloften maakt hij zeker waar in de drie symfonische werken dieontstaan zijn in de afgelopen vier jaar. Het is wel even zoeken naar datsoort informatie, want Northwest zweert bij zuinige cd-boekjes en toelichtingen via de website - maar ook die laatste zijn niet al teuitvoerig.

Hoe het ook zij, Simons heeft in elk geval een gave voor hetsamenstellen van bijzondere klankmengsels. In het concert voor twee piano`sA tí te toca, rakelt hij de meest verbijsterende, bijna surrealistischemixturen op uit het slagwerk. De piano`s komen er naar verhouding watbekaaid af. Simons is een verklaard bewonderaar van Aaron Copland, en datis goed te horen in dit werk, waarin briljante fanfares en eenlatijns-amerikaanse swing meer en meer de overhand nemen - zozeer dat jezonder dat lange, wat mistroostige openingsdeel welhaast van muziek voorfeesten en partijen kunt spreken.

Secret Notes, Simons` tweede vioolconcert, dankt zijn titel aan het feitdat de componist de opdracht van Esa-Pekka Salonen en het Los AngelesPhilharmonic voor anderen geheim wenste te houden. Hij speelt hier zelf desolopartij, en doet dat met verve. Even tierig zijn de eerste twee delenvan zijn Eerste Symfonie, die dit jaar in première ging bij het GeldersOrkest. Wel blijft de vraag wat dat laatste expressieve en meeslepende deelnu eigenlijk met het voorgaande te maken heeft.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden