Verantwoord ondernemen schimmig

Slechts een handvol grote Nederlandse bedrijven geeft duidelijk en controleerbaar aan wat er gedaan wordt aan maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het gros van de bedrijven zegt weliswaar verantwoord ondernemen ter harte te nemen, maar laat in het midden wat de activiteiten precies zijn en of er succes mee geboekt wordt....

Dat blijkt uit een onderzoek van Berenschot. Het adviesbureau onderzocht de jaarverslagen van de vijftig grootste Nederlandse bedrijven (25 beursgenoteerd, 25 niet-beursgenoteerde) op informatie over maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO): rekening houden bij de bedrijfsvoering met zaken als milieu, mensenrechten, veiligheid, gezondheid en personeel. Dit tegenwoordig zeer populaire thema - het aantal congressen en symposia is niet bij te houden - blijkt maar schaars aan bod te komen in de jaarverslagen, bij uitstek het visitekaartje van een bedrijf.

Een kopgroep van zes grote bedrijven legt compleet verantwoording af over hun MVO-activiteiten: Unilever, Shell, ING, Schiphol, Philips en ABN Amro. Ze melden welke resultaten ze boeken en of ze daarmee voldoen aan wettelijke verplichtingen en internationale normen. Ook hebben ze hun verslaglegging onafhankelijk laten controleren.

De grote groep bedrijven achter deze kopgroep meldt MVO ter harte te nemen, maar laat het bij algemene uitgangspunten en ambities - 'het milieu staat bij ons hoog in het vaandel'. Sommigen geven wel aan op welke concrete terreinen ze actief zijn, maar melden de resultaten niet. Zo wordt soms bericht dat bepaalde normen 'ruimschoots gehaald' zijn, zonder hierbij cijfers of percentages te noemen. Een forse minderheid - veertien bedrijven - meldt helemaal niets.

Volgens Berenschot-adviseur E. van Venetië hoeft dat niet per se te betekenen dat de bedrijven niets doen: ze melden het alleen niet. Het bureau spreekt van een gemiste kans, omdat openheid en verantwoording afleggen ook horen bij MVO.

Bedrijven staan onder toenemende maatschappelijke druk om verantwoording af te leggen over hun activeiten. Zo ligt er sinds afgelopen zomer een initiatief-wetsvoorstel van PvdA en GroenLinks om bedrijven te verplichten een apart sociaal- en milieujaarverslag te maken. De Sociaal-Economische Raad (SER) heeft het kabinet laten weten zulke wettelijke verplichtingen geen goed idee te vinden.

Berenschot, dat het onderzoek jaarlijks wil herhalen, heeft zich bewust beperkt tot de informatie uit de jaarverslagen. Die etalage is voor stakeholders - aandeelhouders, klanten, werknemers, toeleveranciers - dé manier om er achter te komen of een bedrijf alleen mooie woorden besteed aan bijvoorbeeld het milieu, of er daadwerkelijk ook wat aan doet.

Van de onderzochte beursgenoteerde bedrijven publiceert overigens ruim eenderde al een apart sociaal- en/of milieujaarverslag. Bij de niet-beursgenoteerden, die veel minder openheid hoeven te geven, is dat minder dan eenvijfde. Eveneens ruim eenderde van de beursgenoteerde bedrijven heeft een gedragscode voor het personeel. Bij de niet-beursgenoteerden is dat 13 procent.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden