Problemen Fyra

Veolia hoopt op nieuwe kans aanbesteding HSL

Veolia Transport Nederland is 'zeer geïnteresseerd' om opnieuw mee te dingen naar de concessie voor de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Brussel.

Beeld afp

Dat zegt topman Manu Lageirse van Veolia in een reactie op de opening die staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu) in een brief aan de Tweede Kamer heeft geboden. Intrekking van de concessie van de NS behoort volgens haar tot de mogelijkheden.

'We hopen dat dit ook serieus gemeend is', benadrukt Lageirse. 'We hebben tien jaar op de reservebank gezeten.'

Veolia verloor destijds de aanbesteding van de NS en eindigde als tweede. Het bedrijf bood destijds iets minder dan 80 miljoen euro per jaar voor de concessie. NS verkreeg de concessie door het dubbele bedrag te bieden.

Lageirse: 'Onze treinen van Siemens en Alstom waren per stuk tien miljoen euro duurder, maar dan hadden we sinds 2007 zonder problemen op de HSL Zuid kunnen rijden.'

Veolia voert treindiensten uit in Limburg (Maastricht-Kerkrade en Roermond-Nijmegen) en stads- en streekvervoer in Zuid-Limburg, West- en Midden-Brabant, Haaglanden en Zeeuws-Vlaanderen.

Andere vervoersbedrijven houden hun kaarten vooralsnog voor de borst als het gaat om een eventuele nieuwe concessie. Arriva zegt geen reactie te willen geven op de mogelijke intrekking van de NS-concessie. Voor Connexxion is een nieuwe aanbesteding volgens een woordvoerder 'vooralsnog niet opportuun'.

Thalys, een samenwerkingsverband van het Franse SNCF, Deutsche Bahn en NMBS, rijdt al op de hogesnelheidslijn en heeft geen plannen om de concessie van partner NS over te nemen. Wel wordt samen met de NS gewerkt aan de uitbreiding van het aantal diensten tussen Amsterdam en Brussel van negen naar twaalf. Die opgevoerde frequentie is volgens een woordvoerster pas in december mogelijk.

Volgens Thalys is het behoorlijk vol in de treinen tussen beide hoofdsteden. Vorig jaar groeide het aantal reizigers met 5,5 procent. Dit voorjaar neemt het aantal passagiers met meer dan 10 procent toe, aldus Thalys.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.