Veolia en Arriva vechten aanbesteding aan

Ov-bedrijven Veolia en Arriva stappen naar de rechter om de gunning van de trein- en busconcessie Limburg aan NS-dochter Abellio ongedaan te maken. Dit hebben de vervoerders vrijdag bekend gemaakt.

Een bus van Veolia in het Limburgse Heerlen. Beeld Peter Hilz

De rechtszaak komt niet als een verrassing. De Volkskrant berichtte in januari - nog voordat de uitslag van de aanbesteding bekend was - al op gezag van betrokkenen dat de Franse vervoerder Veolia de aanbesteding opzettelijk ging verliezen om de uitslag later bij de rechter te kunnen aanvechten. De strategie zou erop gericht zijn de duur van de huidige winstgevende Limburgse ov-concessie van Veolia zo lang mogelijk te rekken.

Directeur Manu Lageirse van Veolia deed de berichtgeving destijds af als onzin, maar tot nu toe is de procedure exact verlopen zoals de bronnen destijds meldden. Het bod van Veolia op de concessie is afgewezen; het voldeed niet aan de financiële criteria van de provincie. Nu volgt dus de rechtszaak tegen de gunning aan NS-dochter Abellio.

De zaak draait om de vraag of Arriva en Veolia een eerlijke kans maakten op de concessie. De NS is nog altijd eigenaar van alle stations in Nederland. Voor het gebruik van de faciliteiten op de stations moet de winnaar van de concessie de NS huur betalen. De NS heeft op voorhand niet voor alle kosten een offerte uitgebracht. Volgens Veolia kon het bedrijf hierdoor geen concurrerend bod uitbrengen op de concessie.

Woekerprijzen

De spoorwegwet verbiedt de NS om concurrenten woekerprijzen te rekenen voor het gebruik van de faciliteiten. Topman Lageirse schermt met een conceptrapport van kartelwaakhond ACM waaruit zou blijken dat de NS de spoorwegwet overtreedt. Zo zou het staatsspoorbedrijf zijn concurrenten een te hoge vergoeding vragen voor het gebruik van ov-chippalen en kaartautomaten op de stations. In het conceptrapport stelt de kartelwaakhond de NS een boete op te willen leggen.

De ACM wil niet inhoudelijk op de kwestie reageren. De kartelwaakhond heeft het conceptrapport opgesteld naar aanleiding van klachten van Veolia. Het conceptrapport is in goed vertrouwen gedeeld met de directies van de NS en Veolia. De ACM wilde de bedrijven zo de ruimte geven inhoudelijk op de voorlopige bevindingen te reageren. Een woordvoerder van de ACM stelt 'onaangenaam verrast' te zijn dat het rapport eerder deze week via De Telegraaf is uitgelekt.

Wederhoor

De NS wil niet inhoudelijk reageren op de rechtszaak of het rapport. Wel benadrukt woordvoerder Eric Trinthamer dat het wederhoor van de NS nog niet in het conceptbericht is opgenomen. Het staatsspoorbedrijf heeft alle bevindingen van de ACM naar eigen zeggen kunnen weerleggen. Trinthamer: 'Wij zien de publicatie van het definitieve rapport met vertrouwen tegemoet.'

Eerdere pogingen van Veolia om de NS uit Limburg te weren zijn op niets uitgelopen. Afgelopen najaar poogde de Franse vervoerder de rechter ervan te overtuigen de NS te verbieden deel te nemen aan de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg. Ook toen beschuldigde Veolia de NS van oneerlijke concurrentie. De rechter stelde Veolia destijds in het ongelijk.

Veolia was vrijdagmiddag niet voor commentaar bereikbaar. Arriva laat via een woordvoerder weten nooit inhoudelijk te reageren op lopende rechtszaken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden