Veolia beschuldigt NS van machtsmisbruik bij aanbesteding

De NS maakt zich schuldig aan machtsmisbruik bij de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg, vindt Veolia. 'De spoorwegen kunnen veel lager inschrijven.'

Bussen van Qbuzz in Den Haag.Beeld anp

De provincie Limburg heeft de inschrijvingstermijn voor de aanbesteding van openbaar vervoer met bijna een maand verlengd nu vervoersbedrijf Veolia via de rechter wil voorkomen dat de NS in aanmerking komt voor de grootste regionale ov-concessie ooit. Ook de Autoriteit Consument en Markt (ACM) is kritisch over de wijze waarop de NS meedingt.

Veolia, nu nog verantwoordelijk voor grote delen van het trein- en busvervoer in Limburg, eist vandaag in een kort geding bij de rechtbank in Maastricht dat NS-dochters Abellio en Qbuzz worden uitgesloten van inschrijving voor de toekomstige exploitatie van het openbaar vervoer. Veolia beticht de NS van machtsmisbruik doordat zij onjuiste of onvolledige informatie over reizigersopbrengsten aanlevert.

'Van een eerlijk speelveld is geen sprake', zegt een woordvoerster van Veolia. 'Wij zijn afhankelijk van wat de beheerder van de stations, de NS, ons aanreikt.' Die informatie is laat verstrekt en ook nog eens onvolledig, klaagt Veolia. Het vervoersbedrijf vreest voorts dat NS-dochterbedrijven Abellio (trein) en Qbuzz (bus) laag kunnen inschrijven omdat verliezen worden gecompenseerd met andere, winstgevende activiteiten van de NS.

'Onzin'

De NS spreekt de aantijgingen tegen. Alle relevante informatie - zelfs nog meer, op verzoek - is op tijd aangeleverd aan de provincie Limburg, want die is verantwoordelijk voor het opstellen van het programma van eisen, zegt een woordvoerder van de NS. Het compenseren van eventuele verliezen in het Limburgse vervoer met winsten op intercitydiensten elders in het land mag van Brussel niet, zegt de woordvoerder. 'Het is onzin om te denken dat wij winsten uit de exploitatie van het hoofdrailnet mogen overhevelen naar andere, eventueel verliesgevende activiteiten.'

De provincie Limburg wil nog dit jaar beslissen wie vanaf 2016 tot 2031 het recht krijgt toegewezen om het bus- en treinvervoer te exploiteren. Ook aanvullend, openbaar vervoer op maat valt binnen de concessie. Die heeft een waarde van ruim 1,5 miljard euro. Anders dan nu het geval is, wil Limburg dat één bedrijf voor alle vervoer verantwoordelijk is. De NS blijft hoe dan ook verantwoordelijk voor het intercityvervoer.
Marktwerking in het openbaar vervoer leidt voortdurend tot geruzie tussen vervoersbedrijven. Eerder dit jaar werd de NS bij de aanbesteding van de spoorlijn tussen Gouda en Alphen aan den Rijn ook al, tevergeefs, van oneerlijke concurrentie beticht.

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) waarschuwde meermalen dat er bij het aanbesteden van het openbaar vervoer het 'risico' bestaat van oneerlijke concurrentie. Regionale spoorvervoerders zijn te afhankelijk van de NS (exploitant van het hoofdrailnet, beheerder van stations) en Trans Link Systems (het bedrijf achter de ov-chipkaart), vindt de ACM.

'Er is een klacht bij ons ingediend over de Limburgse concessie', zegt een ACM-woordvoerder. 'We zijn bezig met onderzoek.' Verantwoordelijk gedeputeerde Patrick van der Broeck (CDA) liet onlangs weten er niets voor te voelen vervoerders op voorhand uit te sluiten: 'Hoe meer zielen, hoe meer vreugd.'

Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden