Vensterfilm

Ga niet filmen als je ook kunt leven zonder films te maken. Het is een van de tien vuistregels die Victor Kossakovsky (Sint Petersburg, 1961) formuleerde voor documentairemakers. IDFA-lieveling Kossakovsky regisseert niet alleen, hij schrijft, draait en monteert zijn films ook persoonlijk. Het maken van films is een absolute noodzaak voor hem, geen wonder dat hij twaalf jaar geleden aan het filmen sloeg, toen hij eindeloos lang moest wachten op de financiering van zijn volgende project. Tishe! (2002) draaide hij zonder geld, volledig vanuit het venster van zijn appartement, toekijkend hoe wegwerkers een bijna burleske puinhoop maakten van zijn straat.


Die werkzaamheden vormen de rode draad van Tishe!; de soms versnelde, en daardoor slapstickachtige shots waarin de ene arbeider staat te graven terwijl de andere lijdzaam toekijkt, kunnen voor altijd je waarneming van wegwerkzaamheden bijsturen. Het werk lijkt om een simpele oneffenheid in het wegdek te gaan, maar die slinkt en groeit van dag tot dag, tot het asfalt verbrokkelt en de arbeiders er dan maar een hekje omheen zetten. Hemeltergend, maar ook superkomisch om te zien. Tishe! is nog veel méér: doordat Kossakovsky zijn immer nieuwsgierige camera voortdurend laat afdwalen, ontstaat een poëtisch portret van de straat, de stad, het alledaagse leven aldaar. Nu eens trekt een verliefd struikelend paartje in de regen Kossakovsky's aandacht, dan weer een stel zwervers in het park, voorbij waaiende pluizen of een duif op de vensterbank. En veel honden die even de hoofdrol opeisen in dit warmbloedige kleinood, dat ook zonder kennis van het Russisch of Duits prima te volgen is. Eigenlijk gebeurt er nauwelijks iets in het soms ook onverwacht ontroerende Tishe!, maar Kossakovsky verstaat als geen ander de kunst om van niets véél te maken.


Thishe! (Victor Kossakovsky, 2003)


Arte, 23.25-00.45 uur.

Goodfellas

(Martin Scorsese, 1990) Een van Martin Scorseses beste films en dat wil wat zeggen, want veel slechte heeft de New Yorker niet gemaakt. In Goodfellas volgt hij de dertig jaar omspannende carrière van misdadiger Henry Hill (Ray Liotta), van de eerste diefstal in zijn jeugd in de jaren vijftig tot de nieuwe identiteit die hij krijgt nadat hij tegen zijn oude maffiavrienden heeft getuigd. Zoals we gewend zijn bij Scorsese speelt (bestaande) muziek een hoofdrol (met veel Phil Spector en Rolling Stones), terwijl de gangsters nota bene in de gevangenis laten zien hoe je lekkere gehaktballen maakt. Het maffiameesterwerk voerde na verschijnen ook nog enige tijd de lijst aan van de meeste uitgesproken 'fucks' in één film: 296 keer, dat is ruim twee per minuut. Ongeveer de helft ervan wordt uitgesproken door gangster Joe Pesci.


Fox, 22.00-00.30 uur.

Dumb & Dumber

(Peter en Bobby Farrelly, 1994). Vier jaar voordat ze zichzelf tot de koningen van de moderne romantische komedie kroonden met There's Something About Mary, scoorden de gebroeders Farrelly met dit idiote debuut meteen ook hun eerste hit. Lachen om scheten en andere kolder in een ongekend platte en melige komedie over twee klungels (Jim Carrey en Jeff Daniels) die betrokken raken bij een ontvoeringszaak. Je mag er trouwens ook gerust een satire op de Amerikaanse cultuur in zien. Momenteel wordt hard gewerkt aan het vervolg Dumb and Dumber To, dat eind dit jaar in de Nederlandse bioscopen wordt verwacht. De Farrelly's regisseren opnieuw en ook Carrey en Daniels zijn weer van de partij.


Veronica, 22.15-00.25 uur.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden