Venezuela ‘zet oppositie uit'

De Venezolaanse omroep RCTV en vijf andere kabeltelevisiestations zijn zondagmorgen afgesloten. De zenders voeren oppositie tegen het bewind van president Hugo Chávez, een linkse populist die al tien jaar aan de macht is.

Een van de directeuren van RCTV, Gladys Zapiain, zei dat de ondernemingen die kabeltelevisie distribueren, vroeg in de ochtend het bevel kregen de zes stations niet langer uit te zenden omdat die in strijd handelen met door de overheid bepaalde regels voor de omroepen. Zo hebben ze geweigerd redevoeringen van Chávez uit te zenden en lieten ze na boodschappen van de regering in hun programma op te nemen.

Zaterdag sprak Chávez duizenden aanhangers in de hoofdstad Caracas toe. RCTV weigerde weer de rede uit te zenden, zoals was opgedragen. Chávez zei van zijn aanhang ‘absolute loyaliteit’ te verwachten en dat hij ‘het hart en de ziel van het Venezolaanse volk belichaamt’.

Opiniepeilingen geven aan dat de populariteit van de president snel afneemt. Hij kon een jaar geleden nog rekenen op de steun van circa 60 procent van de ondervraagden, maar dat zakt nu onder de 50 procent volgens peilingen. Het land kampt onder meer met een hoge inflatie (25 procent) en tekorten aan elektrische stroom.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden