Veilingen streekvervoer lopen niet

Busbedrijf Arriva won deze week de eerste echte openbare veiling van busroutes. De rest van de aanbestedingen komt echter niet van de grond....

Van onze verslaggever Harry van Gelder

De aanbesteding van het busvervoer en de regionale spoorlijnen loopt van geen kanten. Vóór 2003 moet van het kabinet eenderde van het regionaal openbaar vervoer zijn geveild.

Uit de plannen van de provincies die door de Volkskrant zijn achterhaald, blijkt echter dat dit bij lange na niet wordt gehaald. Eind 2003 zal nog geen 10 procent van de bussenmarkt zijn aanbesteed.

Bovendien blijkt uit de eerste aanbesteding in Leeuwarden dat de nieuwe wet, die de veilingen mogelijk maakt, in de praktijk niet werkt.

Het ministerie van Verkeer is niet erg onder de indruk. 'We hebben afgesproken de markt in 2003 te evalueren en dat gaan we gewoon doen.'

Het kabinet besloot twee jaar geleden tot meer concurrentie bij het busvervoer, omdat de bussen veel te veel geld opslokten. De regering eiste meer waar voor de ruim één miljard gulden subsidie die jaarlijks naar de busbedrijven gaat.

Afgelopen woensdag won het Britse Arriva het stadsvervoer van Leeuwarden na een ferm gevecht met concurrent Connexxion. De strijd werd mede beslecht door tussenkomst van de rechter. Arriva kon als zittende vervoerder niet, zoals in de wet wordt geëist, de jaarcijfers overleggen.

Connexxion eiste dat Arriva als zittende vervoerder dit wel zou doen. Na bestudering van de zaak verklaarde de magistraat in Leeuwarden dat de letterlijke toepassing van de wet praktische problemen opleverde.

Door op zijn 'gezonde verstand' af te gaan kwam de rechter tot het besluit dat Arriva de jaarcijfers niet hoefde te overleggen. Door het gebrek aan heldere cijfers kon Connexxion echter geen scherpe calculatie maken.

Arriva werd in het gelijk gesteld, vanwege de ingewikkelde subsidiesystematiek bij de bussen. Een vervoerder krijgt het overheidsgeld (ongeveer 60 procent van het busvervoer wordt gesubsidieerd) pas een jaar nadat hij de dienst feitelijk heeft gereden.

Dat heeft te maken met de strippenkaart. De inkomsten van die kaart kunnen alleen via ingewikkelde en tijdrovende onderzoeken worden berekend en verdeeld.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden